دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت دستگاهی که فشار و خلوص اکسیژن بیماران پایش می‌کند

ساخت دستگاهی که فشار و خلوص اکسیژن بیماران پایش می‌کند
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان موفق به طراحی و ساخت دستگاه خلوص سنج اکسیژن التراسونیک و دستگاه کنترل کننده هوشمند فشار کاف لوله تراش شده اند.
کد خبر : 913139

مسلم بگل، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره دستگاه خلوص سنج ساخته شده در این شرکت گفت: دستگاه خلوص سنج یا آنالیزور اکسیژن یک ابزار دقیق برای سنجش کیفیت اکسیژن خروجی از دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی و صنعتی است. خلوص اکسیژن تولید شده این دستگاه اهمیت حیاتی دارد، زیرا اکسیژن تولیدی این دستگاه‌ها با گذشت زمان کاهش می‌یابد و کاهش خلوص آن در خاصیت درمانی اکسیژن‌ساز اثر مستقیم دارد. ما اکنون نمونه پرتابل و سانتیرال این دستگاه را ساخته‌ایم.

این دکترای عالی کسب و کار افزود: این دستگاه می‌تواند در لاین قرار بگیرد و خلوص و فشار اکسیژن، دما و رطوبت را بخواند و اطلاعات را هم روی دستگاه و هم به صورت آنلاین روی میز تجهیزات پزشکی نمایش دهد و به مسئولان بخش درمان کمک کند که نظارت آنلاینی نسبت به خلوص اکسیژن بخش ICU و اتاق عمل داشته باشند.

وی تصریح کرد: اکنون دستگاه خلوص سنج تولید داخل دارد، اما ما یک سری به روزرسانی روی این دستگاه اعمال کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری به مسئول تجهیزات ارائه دهد. مزیت آن نسبت به نمونه‌های خارجی نیز در این است که از بستر اینترنت ملی و سرور‌های داخلی برای این دستگاه استفاده شده است. 

این تولید کننده تجهیزات پزشکی، بیهوشی و تنفسی اظهارکرد: دستگاه کنترل کننده هوشمند فشار کاف لوله تراشه نیز زمان بستری بیماران در ICU را کاهش می‌دهد و عوارض لوله گذاری در بیماران را نیز کمتر می‌کند. این دستگاه برای نخستین بار در کشور ساخته شده است که به علت قیمت گزافش وارد ایران نمی‌شود.

وی گفت: زمان لود و نمایش دیتا نیز به صورت آنلاین در کسری از زمان صورت می‌گیرد. همچنین دانش این دستگاه در اختیار خودمان است و هر تغییری که مسوول تجهیزات یا بیمارستان نیاز داشته باشد ما به راحتی می‌توانیم روی این دستگاه اعمال کنیم.

وی ادامه داد: این دستگاه در زمان شیوع کرونا کاربرد زیادی داشت. زمانی که لوله گذاری انجام می‌شود، می‌تواند فشار را به طور اتوماتیک کنترل کند و روی عدد مشخصی ثابت روی گلو نگه دارد تا فشار زیادی به گلو وارد نشود و زخمی یا مشکلات دیگری ایجاد نکند.

 وی بیان کرد: ما برای ساخت این محصول سعی کرده ایم از قطعات و لوازم اجرایی استفاده کنیم تا با کیفیتی مشابه نمونه‌های خارجی در بازار عرضه شود. اکنون این محصول با کیفیت نمونه مشابه خارجی یک پنجم ارزان‌تر به بازار عرضه شده است.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: اکنون در بحث صدور مجوز‌ها نیز مشکلاتی در آزمایشگاه‌ها داریم. بحث آزمایش‌ها و تست‌ها باعث می‌شود در گلوگاه‌های تولید روند تولید محصولات به کندی پیش برود.

به گفته وی، بسیاری از آزمایش‌ها زمان‌بر هستند. همچنین انتظار داریم موانع صدور مجوز‌ها تسهیل شود. ما اکنون در بحث فروش مشکلی نداریم. نیازی هم به کمک دولت در این زمینه نداریم، اما توقع داریم دولت موانع صدور مجوز‌ها را تسهیل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته