دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با خلق رزین جدید؛

چاپ سه‌بُعدی لنز‌های داخل چشمی امکان‌پذیر شد

چاپ سه‌بُعدی لنز‌های داخل چشمی امکان‌پذیر شد
دانشمندان، رزینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تولید نسل جدید لنز‌های داخل چشمی (IOL) منجر شود.
کد خبر : 912424

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، پژوهشگران دانشگاه انگلیای شرقی (UEA)، برای نخستین بار موفق شدند رزینی بسازند که می‌توان از آن برای چاپ مستقیم دستگاه‌های چشمی استفاده کرد.

آرام سعید، دانشیار فناوری‌های درمانی در دانشکده داروسازی UEA و مجری این تحقیقات توضیح داد: اگرچه این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است، اما قابلیت پرینت سه بعدی این لنز‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی مراقبت از چشم بیماران را با ارائه سطوح بی سابقه سفارشی سازی و دقت طراحی بهبود بخشد و به طور بالقوه منجر به نتایج بالینی بهتر شود.

وی افزود: همانطور که ما به انتشار یافته‌های خود و به اشتراک گذاری پیشرفت‌های خود ادامه می‌دهیم، هدف ما این است که در خط مقدم صنعت باشیم و با شرکای صنعتی و محققان در سراسر جهان برای اصلاح و ارتقای فناوری کار کنیم.

لنز‌های داخل چشمی، لنز‌های مصنوعی هستند که به بازیابی شفافیت و سایر بیماری‌های چشم پس از جراحی کمک می‌کنند. این لنز‌ها در حال حاضر با استفاده از روش‌های تراشکاری و قالب گیری سنتی ساخته می‌شوند که پیچیدگی طراحی لنز و پتانسیل سفارشی سازی را محدود می‌کنند.

سعید ادامه داد: چاپ سه بعدی می‌تواند نه تنها سرعت و دقت ساخت دستگاه‌های چشمی را به طور قابل توجهی ارتقا دهد، بلکه پیچیدگی و سفارشی سازی بیشتر در طراحی را نیز امکان پذیر می‌کند.

پژوهش اثبات مفهوم ما اولین مطالعه از مجموعه‌ای است که به جزئیات پیشرفت ها، در این زمینه می‌پردازد و زمینه را برای تغییر شیوه‌های مراقبت از چشم در سطح جهانی فراهم می‌کند.

این دانشمندان آینده‌ای را پیش بینی می‌کنند که در آن چاپ سه بعدی می‌تواند با فناوری‌های تصویربرداری پیشرفته ترکیب شده و نیاز به تنظیمات یا عوارض بیماران پس از جراحی را کاهش دهد.

هر بیمار می‌تواند لنز‌های پرینت سه بعدی را که با توجه به شکل چشم و نیاز‌های بینایی او سفارشی شده است، دریافت کند و دید و راحتی اش بهبود یابد.

مزایای این رزین بسیار فراتر از مراقبت شخصی بینایی است. لنز‌های داخل چشمی چاپ سه بعدی می‌توانند موهبتی برای مناطق محروم از نظر اقتصادی باشند. علاوه بر این، لنز‌های چاپی، تولید سریعتر، هزینه ارزان‌تر و امکان طراحی پیچیده برای لنز‌ها را در پی دارند.

این فناوری همچنین قابلیت تولید لنز‌های درجه یک و سفارشی را دارد می‌تواند نتایج جراحی را در تنظیمات پیشرفته‌تر مراقبت‌های بهداشتی بهبود بخشد.

چاپ سه بعدی همچنین می‌تواند هزینه‌های تولید لنز‌ها را کاهش دهد و آنها را برای طیف وسیع تری از بیماران در سراسر جهان مقرون به صرفه‌تر و قابل دسترس‌تر کند. این می‌تواند منجر به نتایج کلی بهتر سلامت عمومی و بهبود کیفیت زندگی برای میلیون‌ها نفر شود. همچنین شکل و لنز‌های پیچیده ساخته شده از مواد جدید با عملکرد اپتیکی پیشرفته نیز امکان ظهور پیدا می‌کنند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Current Eye Research منتشر شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: رزین چشم لنز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته