دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک شرکت دانش بنیان ارائه شد؛

کاهش تصادفات با هوش مصنوعی/ توقف خودرو‌های سنگین در کمتر از سه ثانیه

کاهش تصادفات با هوش مصنوعی  توقف خودرو‌های سنگین در کمتر از سه ثانیه
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید ترمز هوشمند خودرو‌های سنگین شده است که می‌تواند در مواقع خطر، زیر ۳ ثانیه خودرو را متوقف کند.
کد خبر : 911606

امین اباذری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه خودروهای خودران که موفق به تولید سیستم ترمز اضطراری شده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری آنا درخصوص فعالیت فناورانه خود توضیح داد: سیستم ترمز اضطراری یکی از سیستم‌های استاندارد خودرو است که باید برای خودرو‌های سنگین در نظر گرفته شود که توسط شرکت ما طراحی و تولید شده است. عملکرد این سیستم‌ها به گونه‌ای است که اگر خودرو جلویی ناگهان توقف کرد یا راننده خودرو سنگین تحت هر شرایطی قادر به ترمز کردن نشد، ترمز به صورت خودکار عمل کند و از بسیاری تصادفات جلوگیری کند. از آنجایی که این سیستم جزو اقلام تحریمی است و خودروسازان داخلی به آن نیاز دارند ما تلاش کردیم این محصول فناورانه را با دانش متخصصان داخلی بومی‌سازی کنیم.

وی در ادامه با اشاره اینکه این سیستم براساس استاندار‌های بین المللی طراحی شده است افزود: این سیستم کارایی نمونه خارجی دارد،اما با یک سوم قیمت نسبت قابل عرضه است اما موضوعی که مطرح است این که خودرو سازان داخلی به دلیل انحصاری بودن این صنعت دغدغه‌ای برای ارتقاء و افزایش کیفیت خودرو‌ها ندارند پس در نهایت استقبال خوبی هم صورت نمی‌گیرد.

اباذری ادامه داد: در این سیستم از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده که توسط بینایی و رادار عمل می‌کند و احتمال برخورد را در نظر می‌گیرد؛ اگر زیر سه ثانیه باشد و ترمز توسط خودرو گرفته نشود ترمز خودکارعمل می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه گفت: متاسفانه خودروسازان داخلی تا حدی که استاندارد اجبارشان کند برای خودرو تجهیزات در نظر می‌گیرند، مثلا یک سیستم انحراف از مسیروجود داشت که اگر خودرو راهنما نزند و از خط خارج شود سیستم هشدار می‌دهد. البته این هم جزء زیر سیستم‌های خودرو‌های خودران است که استاندارد اجبار کرد این سیستم را تولید و در اختیار خودروسازان قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های این حوزه گفت: در این زمینه چند مدل چالش مطرح است؛ اول از همه مشکل استاندارد در ایران وجود دارد که چارچوب خاصی ندارد و ما مجبور هستیم صفر تا صد پیگیری‌های مربوط به طراحی تا تولید و استاندارد را داشته باشیم. موضوع بعدی عدم حمایت نهاد‌های مربوطه از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صمت، ستاد حمل و نقل پیشرفته است که هیچ حمایت مالی تاکنون صورت نگرفته است. در نهایت وقتی افراد ببنید که حمایتی صورت نمی‌گیرد، علی رغم میل باطنی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و فعالیت خود را در خارج از ایران ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته