دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

5 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید «شیر کنترل‌کننده روغن» خودرو در کشور

5 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید «شیر کنترل‌کننده روغن» خودرو در کشور
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: 5 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید «شیر کنترل کننده روغن» خودرو در کشور رقم خورده است.
کد خبر : 911605

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از خط تولید قطعه شیر کنترل کننده روغن (OCV) مورد استفاده در خودرو‌های مجهز به سامانه CVVT که توسط یک شرکت دانش‌بنیان در استان قزوین راه اندازی شده است، بازدید کرد.

شیر کنترل کننده عملکرد CVVT موسوم به  OCV (Oil Control Valve) یکی از تولیدات این شرکت است که نقش کلیدی را در عملکرد صحیح سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ (CVVT) در خودرو‌های مجهز به این سامانه، ایفا می‌کند.

شیر کنترل کننده روغن از یک سلونوئید تشکیل شده است که دارای یک سیم پیچ است و مسیر روغن برای تغییرات میل بادامک را کنترل می‌کند.

سامانه زمان‌بندی متغیر هم در تنظیم زمان باز و بست سوپاپ‌های دود و هوای موتور خودرو نقشی مهم و راهبردی ایفا می‌کند.

نیاز سالیانه کشور به  OCV به طور میانگین ۷۰۰ هزار عدد است و با توجه به این‌که این قطعه در داخل کشور تولید نمی‌شود، شرکت شایگان تنها سازنده این قطعه در کشور به شمار می‌رود.

در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان با تولید ۱۵۰ هزار عدد قطعه OCV موفق شده است بیش از ۲۰ درصد نیاز صنعت خودروی کشور به این قطعه را تامین کند.

از دیگر توانمندی‌های این شرکت می‌توان به ساخت دستگاه تست عملکرد و دوامی برای صحه گذاری این قطعه و تولید قطعات زیر مجموعه این قطعه با دقت میکرونی اشاره کرد.

متخصصان شرکت شایگان همچنین امکان تست قطعه را توسط دستگاه‌های تست ساخته شده در این شرکت فراهم کرده‌اند؛ دستگاه‌هایی که با فناوری بومی طراحی و تولید شده و از قابلیت ارتقای کیفیت و بهینه‌سازی در تمام اجزا برخوردار هستند.

تولید این محصول دانش‌بنیان ضمن برخورداری از ظرفیت صادراتی در صورت افزایش فضا و سرمایه، زمینه را برای صرفه جویی پنج میلیون دلاری در سال فراهم کرده است.

قطعه OCV در حال حاضر در خط تولیدی به مساحت ۲۰۰ متر مربع تولید می‌شود و ظرفیت تولید با فضای در حال حاضر 150 هزار عدد در سال است.

شرکت شایگان از دو بخش تجهیزسازی و تولید تشکیل شده است که بخش تجهیزسازی در حوزه ساخت دستگاه های تست و آزمون و عملکرد دوام مشغول فعالیت می‌کند. بخش تولیدی در تولید شیرهای برقی، دامپ، سلونوئید، OCV و رله های SSR فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته