دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیامد‌های زیست‌محیطی استارشیپ زیر ذره‌بین

پیامد‌های زیست‌محیطی استارشیپ زیر ذره‌بین
نهاد تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا تصمیم دارد، تاثیر زیست‌محیطی موشک استارشیپ را به صورت دقیق‌تر و جزئی‌تر بررسی و در صورت آسیب‌زا بودن آن تصمیمات دیگری اتخاذ کند.
کد خبر : 911417

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان تحقیقات ایالات متحده آمریکا تصمیم دارد، عملیات موشک استارت‌شیپ و آسیب‌های احتمالی آن به محیط زیست را به صورت جزئی‌تر و دقیق‌تر بررسی کند.

این سازمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، بررسی عمیق‌تری از ارزیابی زیست محیطی موشک استارشیپ که در سال ۲۰۱۹ انجام شد،  تهیه می‌شود‌ و بدین ترتیب، شرکت فضایی اسپیس ایکس باید قبل از افزایش پروازها و ماموریت‌های موشک استارشیپ در سواحل فضایی فلوریدا یک مانع نظارتی دیگر را پشت سر بگذارد.

این شرکت در حال حاضر موشک استارشیپ با ارتفاع ۴۰۰ فوت (۱۲۲ متر) را که هنوز در حال توسعه است، در سایت «استار بیس» (Starbase) در جنوب تگزاس آزمایش می‌کند، اما تصمیم دارد ایالت فلوریدا را نیز به این ترکیب اضافه کند و هدف آن پرواز این وسیله نقلیه غول‌پیکر از مجتمع پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا است که قبلاً میزبان پرتاب موشک‌های فالکون‌۹ و فالکون هوی همین شرکت بوده است.

یک ارزیابی زیست‌محیطی (EA) به رهبری ناسا در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که عملیات موشک غول‌پیکر استارشیپ در مرکز فضایی کندی ناسا تأثیر قابل‌توجهی بر اکوسیستم اطراف ندارد. با این حال، برنامه‌های اسپیس‌ایکس برای این سایت از آن زمان تغییر کرده و اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده امروز  اعلام کرد که تصمیم دارد بررسی عمیق‌تری از  اثرات زیست محیطی آن انجام دهد.

مقامات نهاد تحقیقاتی آمریکا در بیانیه مذکور شرح دادند: در حالی که  ارزیابی زیست‌محیطی تهیه شده توسط ناسا پایه تحلیلی از تبعات پرواز استارشیپ ارائه می‌دهد، تأثیرات زیست محیطی آن به دلیل توسعه عملیات موشک مهم فضایی به طور خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

موشک مهم صنعت فضانوردی از دو عنصر تشکیل شده که هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشند؛ بخش نخست آن شامل یک تقویت کننده غول پیکر مرحله اول به نام سوپر هوی و مرحله فوقانی آن با ارتفاع ۱۶۵ فوت (۵۰ متر) است که به عنوان استارشیپ شناخته می‌شود. شرکت فضایی اسپیس‌ایکس این وسیله نقلیه بالقوه را انقلابی در فعالیت‌های فضایی می‌داند و می‌گوید که می‌تواند اسکان مریخ و دیگر دستاوردهای اکتشافی بلندپروازانه را از نظر اقتصادی امکان‌پذیر کند.

این ارزیابی محیطی جدید برای حمایت از ارزیابی دقیق‌تر و کامل‌تر از اثرات احتمالی فعالیت‌های فضایی استارشیپ در منطقه فلوریدا مورد بررسی قرار می‌گیرد و شامل بررسی اثرات پرواز آن بر محیط زیست، منابع طبیعی و آلودگی هوا می‌شود.

این اقدام نشان از توجه ویژه این سازمان به حفظ محیط زیست و ایجاد تعادل مناسب بین توسعه فضایی و محیط زیست دارد و همچنین نشان‌دهنده اهمیت و حساسیت بالای این سازمان نسبت به ارزیابی تأثیرات فعالیت‌های فضایی بر زیستگاه‌ها و منابع طبیعی است.

سازمان تحقیقاتی آمریکا با انجام این ارزیابی محیطی جدید، به نحوی تضمین می‌کند که هیچ گونه تأثیر آسیب‌رسان یا ناخواسته از فعالیت‌های فضایی موشک استارشیپ شرکت  اسپیس‌ایکس برای محیط زیست ایالت فلوریدا ایجاد نمی‌شود و این فعالیت‌ها به نحوی مناسب با معیارهای حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته