هوش مصنوعی: دوران گذار از مزیت به ضرورت
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هوش مصنوعی امروز با آنچه ما دربارهاش در تاریخ «فناوری هوش مصنوعی» میدانستیم بسیار متفاوت است، زیرا به جای تجزیه و تحلیل و بهینهسازی اطلاعات و دادههایی که هنگام آموزش دریافت میکند، با مدل بزرگ زبانی خود یک نام تجاری ایجاد کرده است. مدلهای هوش مصنوعی مانند چت جیپیتی اُپنای آی یا جمنای گوگل میتوانند درخواستهای کاربر را برای محتواهای جدید مانند متن، تصویر و صدا درک کنند و در قالبی انسانمانند پاسخ دهند. این مدلها برای تولید پاسخها و فرآیندهای فکری که به طرز عجیبی انسانی هستند، آموزش دیدهاند.
جهش بزرگ فناوری
اگر هنوز جهش عظیم این نوآوری در مقایسه با سایر نوآوریهای گذشته را باور ندارید، کافی است به این موضوع فکر کنید که چت جیپیتی در حال حاضر ۱۸۰ میلیون کاربر دارد و در پنج روز اول شروع بهکارش بیش از یک میلیون کاربر جذب کرد. ضمن آنکه میانگین بازدید ماهانه از وبسایت اپنای آی ۱.۶ میلیارد است و تنها ۱۲ درصد از کاربران آن آمریکایی و بقیه از سایر کشورها هستند که همین موضوع نشاندهنده مقیاس جهانی پذیرش است.
چیزی که بیش از همه در مورد رشد مدلهای بزرگ جهانی جلب توجه میکند، پذیرش فناوری هوش مصنوعی در سطح تجاری است که در گذشته یا از آن میترسیدند و یا جدی گرفته نمیشد. بنابراین، نمیتوان سرعت رشد هوش مصنوعی مولد و تبدیل شدن آن به ابزاری جداییناپذیر در کارهای روزمره را نادیده گرفت.
آنچه باعث میشود مدلهای بزرگ زبانی در بلندمدت همچنان کاربرد داشته باشند، طیف گستردهای از برنامههای کاربردی است که هم کاربران و هم کسبوکارها بدون توجه به پیچیدگیشان از آنها استفاده میکنند، از تولید محتوای خلاقانه گرفته تا تجربیات خدمات مشتری که باعث میشود تعاملات احساسی نزدیک به انسان داشته باشند. این موارد استفاده ثابت میکنند که مدلهای بزرگ زبانی افزودهای ارزشمند برای استفاده بهتر از فناوریها هستند.
اگر یک کسبوکار بخواهد در دنیای امروز، رقابتی باقی بماند باید از فناوری مدلهای بزرگ زبانی بهره بگیرد. این فناوری دیگر مزیت نیست و بلکه ضرورت است. در ادامه با پنج حوزه کسبوکار که مدلهای بزرگ زبانی میتوانند به سرعت رشد و تقویت آنها کمک کنند آشنا میشوید:
۱. حوزه تولید محتوا و استراتژی
محتوا پادشاه کار است و راز حفظ مشتری، پیوستگی تولید محتوای باکیفیت در نقاط تماس با مشتری است و این دقیقاً همان جایی است که مدلهای بزرگ زبانی وارد میشوند. توانایی این مدلها در تولید طیف گستردهای از محتوا، نه تنها میتواندحجم تولید را افزایش دهد، بلکه ابزاری توانمند برای بهبود بهرهوری تیمهای انسانی هستند که قرار است محتوا تولید کنند. با تغذیۀ مدلهای هوش مصنوعی بر اساس دستورالعملها و مفاهیم خاص، تیمهای بازاریابی میتوانند محتوای باکیفیت و مرتبط تولید کنند، از پستها و مقالات جذاب وبلاگ گرفته تا بهروزرسانی رسانههای اجتماعی و کمپینهای بازاریابی ایمیلی.
۲. اتوماسیون پشتیبانی مشتری
خدمات و پشتیبانی مشتری اساساً خط ارتباط مستقیم بین مصرف کننده با یک برند است و درک اشتباه از این نقطه تماس به ریزش شدید مشتری و کاهش درآمد منجر میشود. شرکتها با هر نوع فعالیت تجاری میتوانند برای پشتیبانی سریعتر، شخصیتر، انسانمانند و به طور ۲۴/۷ به مدلهای بزرگ زبانی تکیه کنند.
به لطف توانایی مدلهای بزرگ زبانی در درک مکالمات مشتری، این فناوری نه تنها سیستمهای پشتیبانی عملیاتی بهتر را امکان پذیر میکند، بلکه تجربههای رضایتبخشی را برای مشتریان رقم میزند تا احساس کنند که صدایشان شنیده میشود.
۳. محصولات سفارشی
چند راه وجود دارد که مدلهای هوش مصنوعی میتوانند تجربه خرید مشتری را در خرید محصولات سفارشی بهبود ببخشند. مدلهای بزرگ زبانی میتوانند دادههای قبلی مشتری را در سطحی عمیق تجزیه و تحلیل کنند و با استناد به ترجیحات مشتری و تاریخچه خرید تجربه خرید کاملاً شخصی و سفارشی برای مشتری ایجاد کنند که آمار فروش را بالا میبرد.
از سوی دیگر، این روش ارتباطی درجه شخصیسازی را بیشتر میکند، زیرا مدلهای بزرگ زبانی را میتوان بهعنوان «دستیاران» شخصیشده به بازار عرضه کرد و کاربران میتوانند مستقیماً در یک مکالمه برای دریافت این توصیهها با آنها تعامل داشته باشند.
۴. تحلیل بازار و هوش رقابتی
مدلهای بزرگ زبانی با تجزیهوتحلیل دادهها در لحظه و با پیگیری روندهای بازار میتوانند بهراحتی به منبعی برای نظارت مداوم بر بازار، رصد رقبا و بررسی بازخورد مشتری برای بهبود مستمر شیوههای تجاری تبدیل شوند.
مدلهای بزرگ زبانی دارای توانایی منحصربهفرد برای شناسایی الگوها هستند و با استخراج بینش واقعی از چنین الگوهایی تجزیه و تحلیل را بیشتر میکنند تا آنها را به توصیههای عملی و مؤثر برای شرکتها تبدیل کنند.
۵. افزایش بهرهوری و خلاقیت کارکنان انسانی
مدلهای بزرگ زبانی قرار نیست جایگزین کارکنان انسانی شوند. آنها آمدهاند تا تواناییهای انسان را تقویت کنند، زیرا یک مدل بزرگ زبانی میتواند با انجام وظایف تکراری و پیچیده، به طور کامل وارد نقش «کارمندان پشتیبانی» شود و به کارکنان انسانی اجازه دهد تفکر استراتژیک و قضاوت انسانی خود را داشته باشند.
این گزارش تحلیلی از مجله فوربس به فارسی ترجمه شده است.
انتهای پیام/