۲۰۰ طرح تحقیقاتی حوزه علوم شناختی به نتیجه رسید
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیاستهای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در حمایت از اجرای طرحهای پژوهشی درحوزههای علوم شناختی درسالهای اخیر منجر به طراحی، تولید و ساخت محصولات فناورانه توسط اساتید، پژوهشگران و متخصصان برای تامین نیازهای مراکز علمی، تحقیقاتی و درمانی و نیز رونق بخش اکوسیستم شناختی و کسب و کار در این حوزه شده است.
با اجرای سیاست و اقدامات ستاد علوم شناختی و در نتیجه حمایتهای گسترده از محققان، اساتید و متخصصان، طرحهای متعدد اولویتدار مورد نیاز کشور در زمینه نگاشت مغز، ایمپلنتهای مغزی، ارتباط بین مغز و ماشین و سایر حوزهها به اجرا در آمد.
ساخت انواع دستگاههای تصویربرداری از مغز، ثبت سیگنالهای مغزی و تحریک مغزی، از جمله دستاوردهای اجرای طرحهای تحقیقاتی در امر تولید و ساخت محصولات فناورانه شناختی درکشور بشمار میآید.
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برای ترویج و ارتقای دانش درحوزههای علوم شناختی و فناورانه و نیز پیشبرد اجرای طرحهای تحقیقاتی، درحال حاضر با بیش از دو هزار تن از اساتید، محققان و متخصصان در یکصد مرکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی در استانهای مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد.
در سال گذشته در نتیجه چندین مرحله فراخوان این ستاد، دهها طرح تحقیقاتی توسط مراکز علمی و پژوهشی برای برخورداری از چتر حمایتی در زمینههای روانشناسی، فناورانه، نگاشت مغز، مدیریت، آموزش و پرورش، توانبخشی شناختی و علوم اعصاب ارایه شد که حدود سی طرح مورد تصویب قرار گرفت.
در راستای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و بهرهمندی محققان، پژوهشگران و اساتید مراکز علمی و دانشگاهی درسالهای اخیر طی بیست مرحله فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی، بیشتر از ۴۰۰ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی تحت پوشش حمایتهای این ستاد قرار گرفت که از مجموع این طرحها تاکنون بیش از ۲۰۰ طرح به اتمام رسیده و مابقی در حال اجرا است.
تشکیل هستههای پژوهشی در حوزههای علوم شناختی یکی دیگر از اقدامات و فعالیتهای ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی به منظور تربیت نیروی مجرب و متخصص بشمار میآید، از اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی بوده است.
همچنین در سال گذشته ۲۵ هسته پژوهشی درحوزههای علوم و فناوریهای شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی درسطح کشور تشکیل و فعال شده است.
رویکرد این ستاد بهره گیری و بهره مندی از دستاوردهای علوم و فناوریهای شناختی برای ارتقا و افزایش توانمندی مهارتهای شناختی در سطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوههای شناختی در نظام آموزشی است.
از سوی دیگر در چارچوب سیاستها و برنامههای این ستاد فعالیت گروههای «پیشران» نیز برای تسریع در اجرای طرحهای پژوهشی از اهداف اصلی ستاد محسوب میشود که با حمایت از طرحهای پژوهشی در حوزه علوم شناختی و دستیابی به فناوری و خدمات شناختی میتوان تغییرات بزرگی در جامعه بهوجود آورد و با بهرهگیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان این حوزه، زیرساختهای نوین فناوری و خدمات شناختی را در کشور ایجاد کرد.
بر اساس این راهبرد، تاکنون چهار گروه «پیشران» در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی تشکیل شد که فعالیت این گروهها منجر به تولید فناوریهای بومی و خدمات شناختی شده است.
اعتمادسازی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرحهای تحقیقاتی و حمایتهای گسترده از فعالیتهای آنان از برنامههای عملی ستاد توسعه علوم شناختی بحساب میآید و تبادل دیدگاهها میان مجریان و ناظران طرحهای تحقیقاتی برای پیشرفت طرحها بطور جدی در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/