سهم بیبدیل فناوریهای نوظهور در توسعه صنعت گردشگری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرید جواهرزاده رئیس انجمن علمی طبیعت گردی و دکترای اقتصاد گردشگری و استاد رشته جهانگردی و هتلداری در قالب یادداشتی سهم بی بدیل فناوریهای نوظهور در توسعه صنعت گردشگری را توصیف کرد.
متن یادداشت به شرح زیر است؛
«جهان امروز بدون فناوریهای نوظهورمانند واقعیت مجازی، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، رباتها، بلاک چین و متاورس معنایی ندارد. پیش بینی میشود روند گسترش این فناوریها تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا کند و همه ابعاد زندگی بشر را تحت شعاع قرار دهد از اینرو چنین فناوریهایی سهم بی بدیلی در صنعت گردشگری دارند.
فناوریهای نوظهوری مانند واقعیت مجازی، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، ربات ها، فناوریهای تشخیص هویت و نرم افزارهای سفر که روی گوشی همراه نصب میشوند می توانند تغییر و تحول زیادی در آینده گردشگری به وجود آورند.
طی یکی دو دهه اخیر با گسترش فناوریهای دیجتیال و آی تی روند توسعه این صنعت روز به روز در حال گسترش است. به همان میزان گردشگری، انواع و ابعاد آن نیز تخصصیتر شدهاند. در یک دهه اخیر دهها نوع گردشگری و زیرشاخههای آن به انواع گردشگری اصطلاحا توپولوژی گردشگری اضافه شده اند. این روند همچنان ادامه دارد.
فناوریهای نو ظهور در گردشگری جذابیت ایجاد میکند و باعث تحول حوزه بازاریابی میشود چراکه این پدیدهها میتوانند به شناخت سلیقه گردشگران و انتظار آنان از مقصد سفر، کمک کنند.
امروزه در جهان با پدیدهای به نام متاورس سرو کار داریم؛ پیش بینی میشود متاورس تا ۸ سال آینده، دوران بلوغ خود را سپری کند. برای اینکه ایران نیز در آینده با مشکل مواجه نشود باید از هماکنون چارهای برای این مسئله اندیشید.
هرگونه برخورد قهری و سلبی با پدیدههای نوظهور باعث افزایش فعالیت زیرزمینی آنها میشود. مسئلهای که در حوزه رمزارزها با آن مواجه شده ایم. این اتفاق خوبی نبود؛ به نوعی پاک کردن صورت مسئله بود. طبق یکی از آمارها، ۵۰ صرافی در ایران در حوزه رمزارز فعالیت میکنند، فقط یکی از صرافیها در سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار مبادله رمز ارزی داشت. این واقعیت عمق استفاده از این فناوری در بازار را نشان میدهند.
رمز ارزها بهترین مدل یا فرصت را در بازارهای مالی کشور فراهم کرده اند، اما به نوعی از این حوزه جدا شده ایم.
انقلاب بزرگی در فروش آثار هنری با استفاده از فناوریهای نوظهور
پدیدهها و فناوریهای نوظهور، تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر صنعت گردشگری ایجاد میکنند. تسهیل در حوزه بازاریابی گردشگری، یافتن گردشگران جدید، افزایش آگاهی مسافران و معرفی مقاصد و جاذبههای گردشگری از جمله مهمترین تاثیرات مستقیم این فناوریها محسوب میشوند.
از تاثیرات غیر مستقیم این فناوریها نیز میتوان به اشتراک گذاری تجارب، تحلیل یا انتقال حس رضایت مندی با استفاده از خدمات حوزه گردشگری و رقابتی کردن فعالیتهای گردشگری، توجه ویژه به علایق مسافران و میهمانان و به نوعی شخصی سازی تورهای گردشگری و از همه مهمتر کاهش هزینههای سفر به برون دادهای این موضوع اشاره کرد.
امروزه رخدادهایی مانند ایجاد NFT یا توکنهای غیر مالی (دارایی دیجیتالی) در حوزه متاورس مشاهده میکنیم که توانستهاند در زمینه فروش آثار هنری و صنایع دستی انقلاب بزرگی در حوزه مارکتینگ یا بازاریابی به وجود آوردند؛ بدین معنا که اثر هنری از یک نقاش معروف به راحتی میتواند در قالب NFT به فروش برسد. این رویداد باعث توسعه کسب و کارهای حوزه گردشگری شده است.
متاورس و هوش مصنوعی، فضایی برای توسعه کسب و کارهای گردشگری ایجاد کرده اند. دنیای دیجیتال، متاورس، بلاک چین، شبکههای مجازی هوشمند، سرعت تحولات فناوریهای نوظهور را نشان میدهند. پیش بینی میشود روند گسترش این فناوریهای نوظهور تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا کند و همه ابعاد زندگی بشر را تحت شعاع قرار دهد از اینرو چنین فناوریهایی سهم بی بدیلی در صنعت گردشگری دارند.
جهان امروز بدون فناوریهای نوظهور معنایی ندارد
متاسفانه اکنون وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در زمینه استفاده از این فناورها مطلوب و رضایت بخش نیست. کشورهای همسایه ایران بسیار زودتر به این قضیه ورود پیدا کرده اند. آنها حتی در قالب سازمانهای بزرگ و ایجاد وزارتخانه به بحث هوش مصنوعی ورود پیدا کرده و عملیات کلانی اجرا کرده اند.
اگر اکنون ایران وارد فضای متاورس و استفاده از فناوریهای نوظهور نشود، قطعا در سالهای آتی ورود به این روند غیر ممکن و حتی پر هزینه خواهد بود و به نوعی از جهان متاورس عقب خواهیم افتاد.
ما باید بپذیریم زندگی انسانها در جهان بدون متاورس معنا ندارد و امکان پذیر نیست. حتی انجام فعالیتهای تجاری و اقتصادی اعم از کسب و کارهای گردشگری بدون متاورس و فضای مجازی عملا سخت و دشوار خواهد شد از اینرو باید از الان اقدامات خیلی جدی و فوری در این زمینه انجام دهیم.
این فناوریهای نوظهور فرصتهای بیشماری را برای دست اندرکاران حوزه گردشگری در بحث دفاتر آژانسهای مسافرتی، خدمات هتلی و ... به وجود میآورند. برای تحقق این مهم در گام نخست باید تبدیل توکنهای غیر مالی در فعالیتهای گردشگری را آغاز کنیم.
هم اکنون در ایران آثار ملموس و ناملموس میراث فرهنگی و جاذبههای گردشگری فراوانی داریم. این جاذبهها و آثار باید با کمک فناوریهای نوظهور پیاده سازی عینی شوند. در واقع مخاطب را باید به واسطه ظرفیتها و فضای مجازی جذب کنیم و برای سفر و تجربههای واقعی و فیزیکی آنها را آماده کنیم.
واقعیت این است که متاورس میتواند این فرصت را برای علاقمندان ایجاد کند تا پیش از سفر با تصاویر سه بعدی اطلاعاتی پیرامون امکانات محل اقامت، هتل و خدمات آن کسب کنند و سپس برای رفتن به آن مکان تصمیم بگیرند. متاورس را باید به عنوان یکی از راهبردهای توسعه صنعت گردشگری توجه کنیم. با ایجاد برنامه ریزیهای خوب و شایسته این فناوری، فرصت خوب و بی بدیلی برای توسعه پایدار گردشگری ایران فراهم میشود.»
انتهای پیام/