بینیازی صنعت کشاورزی از مصرف هزاران تُن قارچکُش شیمیایی با پروبیوتیک گیاهی
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایون مرادی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان تولیدکننده قارچکُش پروبیوتیک گفت: این شرکت در حوزههای بیوتکنولوژی کشاورزی، پروبیوتیکهای دامی و انسانی همچنین مکملها و استارترهای لبنی و غذایی فعال است.
وی افزود: این شرکت قادر به تولید بیش از هزار و ۵۰۰ تن مواد بیولوژیک پودری و حدود ۱۰ هزار تن فرآوردههای بیولوژیک مایع است که کیفیت و کارایی آنها با تکیه بر تجهیزات تخمیری پیشرفته و روشهای اجرایی استاندارد، تیم تحقیق و توسعه قوی، کنترل دقیق حین تولید، پایش مستمر کیفیت و اجرای صحیح استانداردهای کنترل کیفی تضمین میشود. همچنین میتوانیم با تولید چهار میلیون تن کود بیولوژیک نیاز کشور به واردات سموم شیمیایی برای آفات پروانهای را برطرف کنیم.
به گفته وی، شرکت دانشبنیان فناوری زیستیطبیعتگرا (بایوران) یکی از دو شرکت بزرگ دنیا در تولید پروبیوتیک است و تقریبا هیچ موجودی نیست که این شرکت برای آن پروبیوتیک تولید نکرده باشد.
وی تصریح کرد: ما در سه حوزه فعالیت میکنیم؛ نخست پروبیوتیکهای کشاورزی، دام و طیور و انسانی که پروبیوتیکهای انسانی ما از دو بخش دارو و غذا تشکیل شده است و در هر یک از این سه حوزه بیش از ۶۰ محصول دانشبنیان داریم.
مرادی، در خصوص عملکرد این محصول گفت: این محصول یک کود قارچکش یا یک پروبیوتیک گیاهی است که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد و میتواند جایگزین چند هزار تن قارچ کشهای شیمیایی شود که هم مضر سلامت و هم مضر خاک است و اغلب به دلیل کیفیت نامناسب کارایی هم ندارند.
به گفته وی این محصول حاوی فرمولاسیون ویژهای از دو پروبیوتیک مهم گیاهی به نام Bacillus velezensis و Trichoderma است و باهدف بهبود تغذیه و رشد گیاهان و کاهش یا مدیریت خسارت قارچهای بیمارگر خاکزاد در محصولات زراعی، باغی و گلخانهای تولید شده است و در تولید محصول سالم در گلخانهها و مزارع کاربرد دارد، ضمن اینکه یک افزایش عملکرد ۱۰ تا ۱۵ درصدی در کشاورزی را هم به دنبال دارد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه میزان نیاز کشور به محصول چیزی حدود دو تا پنج هزار تن است، اضافه کرد: بازار فروش این محصول تا پایان ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۰۰ تن برآورد شده است.
وی بر اهمیت واردات محصولات دانشبنیان در حوزه کشاورزی تاکید کرد و دلیل این امر را در فرصتی دید که از رهگذر واردات برای تولیدکنندگان داخلی فراهم میشود و گفت: شرکتهای دانشبنیان باید اجازه رقابت داشته باشند تا بتوانند هم کیفیتشان را ضمن این رقابت ارتقا دهند و هم قیمت شان را کاهش دهند و در نتیجه این اقدامات عملا، مصرف کننده خدمات بهتری را دریافت خواهد کرد.
مرادی اضافه کرد: شرکتهای دانشبنیان مادامی اثرگذار هستند که بتوانند نیاز جامعه را طرح کرده و برطرف کنند والا تبدیل دانش به یک محصول در آزمایشگاه کار چندان باارزشی نیست. اقدامات این شرکتها زمانی اقتصادی است که بتوانند در جامعه اثربگذارند.
وی، شرط اثر گذاری شرکتهای دانش بینان را حمایتهای سیاستی دانست و افزود: حمایت فقط پول نیست. هیچ کجای دنیا تغییر سیاستها اعم از چپ و راست، بر کار شرکتهای بزرگ دانشبنیان تاثیری نمیگذارد؛ بنابراین، بزرگترین حمایت از شرکتهای دانشبنیانی همچون ما، همین حمایت سیاستی است و اگر دولتها شرکتهای دانشبنیان را با اتخاذ سیاستهای اثربخش حمایت کنند، آنها خود میتوانند کل بازار کشور را از آن خود کرده و نیاز داخل را برطرف کنند.
انتهای پیام/