دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی تبلت فارسی‌زبان ساخت ایران برای نابینایان

معرفی تبلت فارسی‌زبان ساخت ایران برای نابینایان
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور موفق به طراحی تبلتی با عنوان برجسته نگار هوشمند همراه شده‌اند؛ محصولی که بهترین وسیله کمکی توانبخشی برای نابینایان فارسی‌زبان است.
کد خبر : 900842

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور موفق به طراحی تبلتی با عنوان برجسته نگار هوشمند همراه شده‌اند؛ محصولی که با داشتن خروجی‌های بریل و صوتی بهترین وسیله کمکی توانبخشی برای نابینایان فارسی زبان محسوب می‌شود.

این محصول تنها (personal Digital Assistant) PDA بریل تولید شده در ایران است و از مزایای عمده آن نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی می‌توان مواردی مانند پشتیبانی کامل از زبان فارسی، پشتیبانی فنی در کشور، شناسایی اتوماتیک توسط سیستم عامل، قابلیت تنظیم میزان برجستگی نقاط بریل و قیمت ارزانتر از مشابه‌های خارجی را نام برد.

صفحه کلید این تبلت شامل 20 کلید، 20 سلول 8 پینی از جنس پلاستیک ضد حساسیت و 20 کلید CR Key است. باطری آن نیز حدود 10 ساعت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. حافظه داخلی این تبلت 8 گیگابایت است و مانیتور و تلویزیون (HDMI) دارد. همچنین این محصول دارای ارتباط بی‌سیم (بلوتوث) با تبلت و گوشی هوشمند(اندروید) است و امکان اتصال کیبورد از طریق درگاه USB، کاربردی انفرادی به واسطه حمل و نقل آسان، امکان استفاده از فلش درایو USB  را دارد.

رامین فرجاد، رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان در این خصوص به خبرنگار گروه علم و دانش خبرگزاری آنا گفت: این محصول نخستین بریل PDA دیجیتالی برای نابینایان است که می‌تواند تمام کارهای روزمره از قبیل نوشتن، خواندن، وب‌گردی و کارهای دیگر را انجام دهد؛ این محصول در واقع تبلیتی برای نابینایان محسوب می‌شود.

وی افزود: این دستگاه 64 گیگ حافظه دارد که 43 گیگ آن در اختیار یوزر است. همچنین مودم دارد و می تواند از طریق lan به Wi-Fi متصل شود  و با توجه به اینکه اکنون مرورگر کروم برای نابینایان سازگار شده است، این افراد می توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند. از طریق بلوتوث نیز می توانند به گوشی اندروید وصل شوند و پشتیبانی بریل برای گوشی اندرویدشان داشته باشند.

فرجاد تصریح کرد: همچنین این دستگاه دارای یک سری نرم افزار است و انواع فرمت‌های متنی را پشتیبانی می‌کند و شرایطی برای ارتقای سطح آموزشی و شغلی و دسترسی نابینایان به منابع مطالعاتی به وجود آورده است.

وی یادآورشد: این محصول نمونه مشابه خارجی دارد اما تنها محصول با پوشش زبان فارسی محسوب می‌شود. صفر تا صد سخت افزار و نرم افزار این دستگاه توسط پژوهشگران این مجموعه ساخته شده است؛ قانون کپی رایت کاملا در این محصول رعایت شده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: نرم افزارهای این محصول مدام در حال به روزرسانی هستند. آخرین نسخه این نرم افزارها  بدون نیاز به کاربران به محض اتصال به اینترنت، خودکار به روزرسانی می‌شوند.

این محصول به تایید انجمن نابینایان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رسیده است و اکنون در مرحله تجاری سازی به سر می‌برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته