خانه خلاقی که در عمان شعبه دوم دارد/طراحی برنامهای برای افزایش سهم صنایع دستی ایران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چندی است که شرایط ایجاد و توسعه زیرساختهای توسعهدهنده صنایع خلاق در چارچوب سیاستها و اهداف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، ستاد فناوریهای نرم و صنایع خلاق در قالب برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق مبنی بر کمک به توسعه اقتصاد خلاق فراهم شده است.
در حال حاضر بیش از ۱۰۰ خانه خلاق با تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری تشکیل شدهاند که محلی برای توسعه خلاقیتها و ساخت صنایع دستی و ... است. یکی از این خانههای خلاقیت با نام آفتاب در اصفهان مشغول به کار است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در قالب برنامهای که برای رسانهها با عنوان تور فناورانه برنامهریزی کرده شرایط بازدید این خانه را برای خبرنگاران فراهم آورد.
ستار کیانپور بنیانگذار این خانه خلاق بهعنوان اولین خانه در حضور اصحاب رسانه با بیان اینکه شاید یکی از فلسفههای تشکیل خانههای خلاق و نوآور ایجاد کارآفرینی است، عنوان کرد: طی سالیان گذشته در حوزه کارآفرینی اجتماعی دستگاههای مختلفی تلاش کردند تا خروجی کارشان، اشتغال و کارآفرینی باشد.
وی با اشاره به این دستگاهها گفت: بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد حضرت امام، وزارت ورزش و جوانان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری همه دستگاهها درگیر کار شدند، اما متاسفانه خروجی لازم را نداشت و رویهای که در پیش گرفته بودند در قالب تسهیلات اعطا میشد و نمیتوانستند کار را جلو ببرند، اما خروجی آن یک جامعه بیکار شد.
وی ادامه داد: بزرگترین چالش این زنجیره عدم وجود یک مغزافزار بود؛ یک مجموعه که جزیرههای جدا از هم را به هم وصل و دانش و تجربه رابه هم ممزوج کند و یک زنجیره ذینفعان شکل بدهد.
وی افزود: فلسفه تشکیل خانههای خلاق در ابتدا این بود که در حوزه توسعه کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک مغزافزار ورود کند و زنجیره ذینفعان که حلقه اصلی گمشده پلنهای کارآفرینی قبلی بود را انجام دهد.
وی تصریح کرد: در ابتدا قراربود خانههای خلاق خدمات پارک علم و فناوری را ارائه بدهند. بزرگترین چالش پارکها در حال حاضر حوزه فروش است خانههای خلاق که بیشتر جنبه خصوصی دارند در حوزه فروش و مارکتینگ کار کنند. در پارکها وقتی فرآیند جذب شکل میگیرد و مجموعه دانشبنیان کارش را راه میاندازد از جایی به بعد کاری با آن ندارد و اکثر بچههایی که در حوزه دانشبنیان کار میکنند افراد فنی و خوبی هستند، اما به ادبیات بازار آگاه نیستند.
وی ادامه داد: یکی از رسالتهایی که برای خانههای خلاق تعریف شد حوزه فروش بود تا از لحاظ اقتصادی بتواند با تیمها و مجموعههای مختلف مالی شراکت کند و زنجیره فروش را شکل دهد. ما هم ناگزیر از این پروتکلها مجموعه مان را راه اندازی کردیم.
وی افزود: اعلام کردیم خانه خلاق را به عنوان یک مغزافزار داشته باشیم و از آنجایی که بالغ بر ۷۵ درصد اشتغال خانگی در حوزه صنایع دستی است و از نظر درامدی زودبازدهترین هنر در کسب و کارهاست به این موضوع متمرکز شدیم.
وی اضافه کرد: البته مناسبترین حتی نسبت به صنعت برای ایجاد هر شغل نزدیک یک میلیارد نیاز است، اما در صنایع دستی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان میتوان شغلی را ایجاد کرد.
طراحی برنامهای برای افزایش سهم صنایع دستی ایران در گردش اقتصادی دنیا
به گفته وی، در دنیا ۶۲۵ نوع صنایع دستی وجود دارد که ایران با ۲۹۵ نوع تقریبا نصف صنایع دستی دنیا را در اختیار قرار داده که می گویند هنر نزد ایرانیان است و بس! سال گذشته گردش اقتصادی صنایع دستی در دنیا بالغ بر ۷۲۲ میلیارد دلار بوده و ما با داشتن نزدیک به ۲۹۵ نوع صنایع دستی سهم ۳۰۰ میلیون دلاری داشتیم.
وی تصریح کرد: ما توانستیم در این خانه خلاق، طرحی به نام پلتفرم فیروزه را آماده کنیم که شامل یک برنامه ۱۸۳۵ روزه برای صنایع دستی می شود؛ اگر این برنامه را انجام بدهیم میتوانیم به سمت یک سوم و یک دوم سهم مان از بازار برسیم.
طراحی جایزه بین المللی دست خلاق
وی افزود: با همکاری دستگاههای دولتی تیرماه سال ۱۴۰۰ جایزه بینالمللی «دست خلاق» را برای اولین بار در کشور طراحی کردیم که به اسکار صنایع دستی جهان معروف شد. برای اولین بار در حوزههایی که مزیت داشتیم(بیش از۲۰ رشته) مسابقهای در کلاس جهانی برگزار کردیم در بدترین شرایط کرونا و تغییر دولتها بود خوشبختانه بالغ بر ۶۲۵۰ اثر به این جشنواره داده شد که آنجا فهمیدیم چه ظرفیت بزرگی داریم که مغفول مانده است. مسابقه طراحی خلاقانه، بسته بندی، لباس و دیگر مسابقات را گذاشتیم.
وی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور برای اینکه انگیزه ایجاد شود به نفرات برتر ۲۰ میلیون تومان جایزه دادیم، برای اینکه کلاس کار را بالا ببریم ۵۲ جایزه ۲۰ میلیون تومانی به افراد برتر دادیم که انگیزه ایجاد شود و کار خوب و حرفهای شکل بگیرد. این دیتاها جمع آوری شد، در حوزه فرش، لباس مسابقات برگزار کردیم که خوشبختانه این اطلاعات باعث شد برنامه ما به سمت برنامه جامع، هوشمند و سنجش پذیر سوق بدهیم و سنج پذیری را در آن بگذاریم.
ارائه طرح شناسنامه دار کردن صنایع دستی ایران
وی با بیان اینکه برآورد برگزاری مسابقات این چنینی نشان داد که محصولات ما در حوزه طراحی واقعا ضعیف هستند و همان قالب و طرحهای سی، چهل سال گذشته را دارند، گفت: دومین موضوعی که به عنوان یکی از کارهای مهم پیشبینی کردیم شناسنامه دار کردن صنایع دستی ایران است. خوشبختانه این پروژه را انجام دادیم، با وجود این قدمت طولانی، صنایع دستی ما شناسنامه و هویت نداشت. هم طراح و هم تنها مجری این طرح بودیم که در سه سطح آثار فاخر، اثر صادراتی و آثار تجاری این کار را انجام میدهیم.
وی توضیح داد: یک شناسنامه با QR کد ۱۶ رقمی که کاغذش از جنس کاغذهای ضد جعل پاسپورت است و تمام آیتمها را دارد جا دارد.
شناسنامه دار کردن خوراکهای ایرانی
وی تصریح کرد: در دنیا سه مکتب خوراک داریم، چین، رومی و ایرانی. در حوزه خوراک صاحب مکتب هستیم، بالغ بر ۸۵۰۰ خوراک داریم، اما نتوانستیم از این ظرفیت تاریخی و تمدنی هم در حوزه اشتغال وکارآفرینی کار کنیم. برای اولین بار شناسنامه دار کردن خوراکهای ایرانی را شروع کردیم که هم اکنون نزدیک ۵۱۶ نفر به صورت داوطلبانه با مجموعه ما در سراسر کشور همکاری میکنند تا ثبت خوراک و نوشیدنیهای ایرانی را داشته باشیم.
وی گفت: شعار ما هم این است که همان طور که فردوسی زبان فارسی را حفظ کرد وظیفه مانیز ابین است که خوراک ایرانی را حفظ کنیم. اقدامات این موضوع در حال انجام است.
اقدامات خانه خلاق در زمینه بازرگانی توسعه یافت
وی توضیح داد: در حوزه بازرگانی و توسعه کار جدیدی را شش ماه است با همکاری اتاق بازرگانی کردستان شروع کردیم. کردستان یک استان خاص هم از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص است. این استان را از این جهت انتخاب کردیم، چون معتقدیم هیچ غیرممکنی وجود ندارد. اگر نگاهمان مثبت باشد میتوان ایجاد ظرفیت کرد.
به گفته وی، مجموعه ما یک کار مشترک در کردستان با اتاق بازرگانی در قالب بنیاد توسعه و پیشرفت کردستان شروع کرده است، یک کار مشترک با دستگاه دولتی است.
وی ادامه داد: به دنبال رایزنی و درگاههای فروش بودیم، در اتریش کار خوبی انجام دادیم؛ اکنون هم در حال برنامهریزی هستیم که در عمان مجموعهای را راه اندازی کنیم و بتوانیم زنجیره ذی نفعان را در حوزه صادرات داشته باشیم.
وی درباره فعالیت در عمان گفت: قرار است خانه خلاقی در عمان داشته باشیم. ما با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ستاد فناوریهای نرم کار انجام میدهیم.
کمیته زنان کارآفرین کردستان تشکیل شد
وی با اشاره به دیگر اقدام این خانه خلاقیت افزود: کمیته زنان کارآفرین کردستان را تشکیل دادیم و از ۱۲۰ نفر از بانوان کردستانی را دعوت کردیم.
انتهای پیام/