دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 15:58
در نشست خبری برنده جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا؛

زبتاخان شینواری: علم در خدمت اخلاق و اخلاق در خدمت علم باید باشد/ از اینکه مردمم مرا به اسم ابن‌سینا می‌شناسند خوشحالم

پروفسور زبتاخان شینواری برنده چهارمین دوره جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا یونسکو، در نشست خبری که در محل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، دلیل خوشحالی خود از دریافت این جایزه را مدالی دانست که نام ابن‌سینا بر آن منقوش است.
کد خبر : 89796

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پروفسور زبتاخان شینواری در نشست خبری که در محل کمیسیون ملی یونسکو در تهران برگزار شد، با ابراز خوشحالی از کسب جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا، گفت: «قدردانی من از ایران به دلیل طراحی و اعطای جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا بیش از همه به دلیل توجهی است که بر مقوله رعایت اخلاق در علم شده است.»


شینواری گفت: «ایران حدود ۱۵ سال پیش، پیشنهاد راه‌اندازی جایزه ابن‌سینا را به یونسکو داد، اما امروز دنیا متوجه شده است. مسئله‌ای که بتواند به پیشرفت علم کمک کند، اخلاق‌مداری در علم است. خوشحالی من از کسب این جایزه به دلیل مدالی است که به نام ابن‌سینا منقوش است و اکنون همه مردم پاکستان من را با نام ابن‌سینا و برنده شدن جایزه اخلاق در علم می‌شناسند.»


استاد دانشگاه قائد‌ اعظم پاکستان افزود: «من خاک‌ پای ابن‌سینا نیز نیستم، چرا که او فقط یک دانشمند برجسته نبود بلکه یک اخلاق‌مدار واقعی بود.»


او به ۱۰ هزار دلار پاداش مادی این‌جایزه اشاره کرد و گفت: «من این مبلغ را به فرهنگستان علوم پاکستان اهدا کردم تا هر سال سود این مبلغ به‌عنوان جایزه به یکی از دانشمندان جوان پاکستانی که مروج اخلاق در علم است، تعلق گیرد. زیرا من برای همیشه در این دنیا نمی‌مانم، اما این کار باعث ترویج علم می‌شود.»


برنده جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا بر پیشرفت‌های علمی ایران تاکید کرد و گفت: «خوشحالم ایران با وجود همه مشکلات سیاسی توانسته است به خودکفایی و پیشرفت در حوزه‌های علمی دست یابد و اکنون زمان بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های علمی ایران است.»


شینواری به فعالیت‌های خود در حوزه اخلاق در علم اشاره کرد و افزود: «من از مردم عشایر پاکستان هستم. وقتی سختی‌های زندگی عشایر را دیدم، تلاش کردم به آنان کمک کنم که از حقوق‌شان دفاع و از منابع طبیعی‌شان به درستی استفاده کنند. اخلاق باید برای پیشرفت علم و علم نیز باید برای پیشرفت اخلاقیات باشد. به دلیل این نوع تفکر بود که هیئت داوران یونسکو که هیچ‌کدام از آنان مسلمان نبودند، من را برنده جایزه اخلاق در علم معرفی کرد. زیرا اخلاق در علم با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در علم صورت می‌گیرد بسیار ضروری است.»


دکتر سعداله نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این نشست خبری با شرح چگونگی اعطای جایزه ابن‌سینا گفت: «یک هیئت ‌داوران مستقل در مقر اصلی یونسکو، پرونده کاندیداهای این جایزه را بررسی می‌کنند و در نهایت شخص دبیر کل یونسکو برنده نهایی این جایزه را معرفی می‌کند. ایران در تعیین برنده نهایی این جایزه هیچ نقشی ندارد و ما بیش از همه خوشحالیم که توانستیم جایزه اخلاق در علم را در یونسکو ثبت کنیم. امیدوارم سفر پروفسور شینواری به ایران آغاز برنامه‌های مشترکی باشد که در حوزه تخصصی ایشان در ایران خواهیم داشت و مراودات علمی‌مان با کشور پاکستان بیش از این در آینده ادامه یابد.»


او گفت: «پروفسور شینواری علاوه بر اینکه عضو کمیته اخلاق در علم و فناوری کمیسیون ملی یونسکو شده‌اند، به دلیل برنده شدن جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا به عضویت کمیته کامست که یکی از مجامع مهم کمیسیون ملی یونسکو است نیز درآمده‌‌اند.»


دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو افزود: «امیدوارم در بحث اخلاق در علم بتوانیم به جایگاهی که باید، برسیم و شکاف عمیقی که بین علم و فناوری و اخلاق ایجاد شده است، روزبه‌روز کمتر شود و شاهد تأثیر اخلاق در علم و تأثیر علم در اخلاق در آینده در جامعه علمی ایران، منطقه و جهان باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته