دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 15:29

نصب 400 دستگاه کنتور هوشمند در سال‌جاری

معاون برق و انرژی وزارت نیرو از نصب 400 کنتور هوشمند در شبکه سراسری برق کشور تا پایان امسال خبر داد.
کد خبر : 89773

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، هوشنگ فلاحتیان در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی در جمع خبرنگاران گفت: برای نصب این 400 دستگاه کنتور هوشمند قراردادهایی با تولیدکنندگان داخلی منعقد شده است.


وی درباره گله‌های بخش خصوصی برای واگذاری طرح‌های اجرایی به خارجی‌ها افزود: گله‌هایی که صورت می‌گیرد به طور کلی موضوعیت ندارد، چرا که مذاکرات با متقاضیان خارجی تماما مبتنی‌بر سرمایه‌گذاری صددرصدی آنها برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز صنعت برق کشور بوده است.


وی با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از این مذاکرات زمینه ساز تضعیف بخش‌خصوصی ایران نیست، تصریح کرد: تجهیزات موردنیازی که ساخت داخل ندارند از طریق سرمایه‌گذاری بخش‌ خارجی و به قیمت کمتر از تولیدکننده داخلی ساخته خواهند شد و مذاکرات صورت گرفته در ارتباط با این موضوعات بوده است.


معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه قراردادی مبادله نشده و در صورت انعقاد هم یقینا برای انتقال تکنولوژی این تجهیزات به داخل کشور بوده است، ادامه داد: در صورت تمایل خارجی‌ها می‌توانند در زمینه‌های افزایش بهره‌وری انرژی در ایران، کاهش شدت مصرف انرژی، کارآفرینی و توسعه اشتغال با متخصصان داخلی رقابت کنند.


به گفته وی، سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات داخلی می‌توانند همانند روال قبل بازارهای داخلی را برای ساخت ملزومات در اختیار داشته باشند و اگر مناقصاتی هم انجام دهیم، یقینا با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حمایت از تولید داخلی خواهد بود.


فلاحتیان اضافه کرد: همه کنتورهای هوشمندسازی که در شبکه سراسری نصب شده و یا در حال نصب آنها هستیم، تماما ساخت داخل هستند.


وی درباره مذاکرات صورت گرفته با کره‌جنوبی نیز تاکید کرد: کشورهای خارجی از جمله کره، اعلام آمادگی کردند تا پروژه‌های پایلوتی را به صورت نمونه در یکسری از جزایر کوچک ایران اجرا کنند تا ما به آن فناوری‌ها آشنا شده و با توجه به نمونه‌ها آن را توسعه دهیم.


فلاحتیان درباره انعقاد قرارداد برای تولید ترانس نیز با کشورهای خارجی ابراز کرد: شرکت‌ توانیر هیچ‌گونه مناقصه‌ای در زمینه‌ ترانس نداشته و تقریبا بیش از 95 درصد ترانس‌های موجود در شبکه سراسری کشور ساخت داخل هستند. از طرفی صددرصد نیاز شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌ توزیع برق سراسری کشور نیز به ترانس از طریق تولید داخل تامین می‌شود.


وی گفت: مناقصه‌ای هم برای تامین تجهیزات پست‌های فوق‌توزیع در حال انجام است که 86 شرکت داخلی و خارجی در فراخوان ما شرکت کرده و نهایتا صلاحیت 19 شرکت تایید شد و به عبارتی تمامی شرکت‌هایی که توانایی تولید پست‌های فوق‌توزیع و انتقال را دارند با شرکای خارجی خود در این مناقصه حضور یافتند.


فلاحتیان تاکید کرد: هیچ‌گونه ابهامی در این زمینه وجود ندارد و بخش‌خصوصی نیز نباید نگرانی در این زمینه داشته باشد.


معاون برق و انرژی وزیر نیرو درباره گله‌مندی بخش‌خصوصی برای عدم‌حضور در جلسات وزارت نیرو خاطرنشان کرد: وزارت نیرو یک دستگاه حاکمیتی است که خود باید برنامه‌ریزی کرده و آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم را تدوین کند که البته در این مسیر نظرات سندیکای صنعت برق نیز گرفته می‌شود.


به گفته وی، اینکه در تمام جلسات وزارت نیرو نمایندگان بخش‌خصوصی حضور داشته باشند در هیچ جای دنیا چنین سنتی وجود ندارد اما نظرات متخصصان بخش‌خصوصی صنعت برق و سندیکا برای تهیه دستورالعمل‌ها، استانداردها و رویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


انتهای پیام/

برچسب ها: هوشنگ فلاحتیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته