تولید اسباببازیهایی که کودکان را با فناوری نانو و تکنولوژی آشنا میکند
سیمین افاضلی، طراح اسباب بازی آموزشی نانو برقی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با تحقیقات انجام شده و همراهی فعالان حوزه نانو به این نتیجه رسیدیم که یک سری مواد وجود دارد که با استفاده از فناوری نانو قابلیت رسانایی پیدا کرده است. محصولی مانند جوهر که میتواند حالت رسانایی نیز ایجاد کند.
طراح اسباب بازی آموزشی نانو برقی افزود: به این فکر افتادم که از طریق این محصول کودکان را با فناوری نانو و تکنولوژی روز دنیا آشنا کنیم.
وی با اشاره به نحوه آموزش مدار رسانا در مدارس ادامه داد: در مدارس در دروسی همچون کار و فناوری مدار الکتریسیته را به دانش آموزان آموزش میدهند. بدین صورت که جریان برق از طریق مدار و سیم رسانا انتقال پیدا میکند و موجب روشن شدن لامپ میشود؛ در مقاطع بالاتر این موضوع به مبحث مغناطیس در درس فیزیک گسترش پیدا میکند.
افاضلی با ذکر این نکته که میتوان به جای سیم رسانا از جوهر رسانا استفاده کرد، گفت: به این فکر افتادیم که چرا به جای سیم مسی (که قابلیت رسانایی دارد) از جوهر رسانا که محصول نانویی نیز هست، استفاده نکنیم.
وی با اشاره به نتیجه موفقیت آمیز طراحی این مفهوم و گنجاندن آن در قالب سرگرمی و اسباب بازی افزود: در این طرح که با موفقیت پیش رفت، یک لامپ کوچک LED را با باتری معمولی در نظر گرفتیم . سپس طرحی را پیاده کردیم که برای کودکان و نوجوانان جذاب باشد.
افاضلی بیان کرد: مدار را به صورت نقاشی طراحی کردیم؛ برای مثال ماشین پلیسی را در نظر بگیرد که کودک با رنگ آمیزی مسیر چراغ این ماشین اسباب بازی تا درب آن به وسیله جوهر رسانا، قادر به روشن کردن چراغ ماشین میشود. این محصول علاوه بر آموزش مفهوم مدار رسانا برای کودک، مهارت رنگ آمیزی و سرگرمی را نیز به همراه دارد. از این طریق برای کودکان کوچکتر فهم مفهوم مدار از لحاظ علمی قابل پذیرش است.
این طراح اسباب بازی آموزشی نانو برقی از بازخورد دانش آموزان در مواجهه با این محصول گفت: دانشآموزانی که با مفهوم مدار آشنایی بیشتری دارند در نمایشگاهها از ما میپرسند که میتوانیم برای روشن شدن کامپیوتر از این جوهر به جای استفاده از کابل و سیم برق استفاده کنیم؟ یا این جوهر رسانا میتواند جایگزین سیم برق تلویزیون شود؟ همین که کودکان از این طریق به فکر وادار میشوند و ایدههای جدید به ذهنشان میرسد تا حد زیادی به هدفی که میخواستیم رسیدیم.
به گفته وی این محصول برای کودکان از سن ابتدایی تا متوسطه اول مناسب است.
افاضلی با اشاره به ورود این اسباب بازی به بازار گفت: محصول ما فعلا در سطح نمایشگاهی ارائه شده است در این فکر هستیم که آن را وارد بازار کنیم.
این طراح اسباب بازی نانویی از روند گرفتن مجوز از مراجع ذیربط همچون کانون پرورش فکری کودکان و اداره استاندارد گفت: این چالشها برای ما که فقط طراح محصول هستم هزینهبر و زمانبر است.
وی با اشاره به افق ورود این محصول نانویی در حوزه آموزشی-سرگرمی به بازار گفت: با توجه به اینکه ۵ ماهی از ارائه این محصول در نمایشگاه میگذرد و تا حدودی نیز بازخورد گرفتیم به نظر میرسید در سال جدید این محصول قابل ارائه در بازار باشد، اما با مشکل بودجه مواجه هستیم و هیچ کسی نیست که از ما به عنوان طراح محصول حمایت کند. بزرگترین دغدغه همین است که اگر این محصول را در تیراژ بالا تهیه و تولید کنیم آِیا حمایتی شکل میگیرد که این محصول در بازار به فروش برسد یا خیر.
افاضلی با اشاره به فضای حاکم بر بازار اسباب بازی گفت: با توجه به اینکه محصولاتی با پشتوانه مالی بالا اعم از اسباب بازیهای وارادتی و محصول شرکتهای بزرگ تولید اسباب بازی در بازار وجود دارند، همچنین برخی شرکتهای بزرگ هستند که تولید اسباب بازی یک فعالیت جانبی در کنار فعالیت اصلی شان است در حالی که هدف اصلی ما گنجاندن مفاهیم علمی در قالب اسباب بازی است.
انتهای پیام/