دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرورش حشرات صنعتی برای بازیافت پسماند شهری

پرورش حشرات صنعتی برای بازیافت پسماند شهری
محققان ایرانی با هدف بازیافت زباله‌ها و پسماند تَر شهری و صنعتی موفق به اجرای طرح پرورش حشرات صنعتی شدند.
کد خبر : 895926

امین محمودی‌نیا، رئیس هیئت مدیره یک هلدینگ دانش‌بنیان فعال در حوزه اکوسیستم فناوری‌های زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه روی طرح‌های فناورانه سرمایه‌گذاری می‌کنیم، گفت: هدف از این اقدام تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های علوم زیستی و فضا‌های دیگر از جمله، محیط‌زیست، صنعت بازیافت، صنعت تغذیه و ... است. 

محمودی‌نیا به یکی از کاربردی‌ترین محصولات و طرح‌های فناورانه‌ای حمایت شده در حوزه «بازیافت زباله‌های‌تر شهری و صنعتی» اشاره کرد و گفت: طرح «پرورش حشرات صنعتی برای بازیافت پسماند‌های‌تر شهری و صنعتی» یکی از کاربردی‌ترین طرح‌های فناورانه شرکت در صنعت بازیافت است.

 محمودی‌نیا درباره طرح پرورش حشرات صنعتی در صنعت بازیافت توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: این محصول حاصل سرمایه‌گذاری و تولید چند شرکت دانش‌بنیان و این طرح مختص زباله‌های تَر است. 

وی ادامه داد: در بحث پسماند، دو بخش وجود دارد؛ یک پسماند خشک و دو، پسماند تَر. پسماند‌تر بیشتر به مواد غذایی، پساب‌های صنعتی و زباله‌های رستوران‌هاست. 

فعال حوزه دانش‌بنیان حوزه علوم زیستی درباره اهمیت این طرح برای اقتصاد چرخشی کشور گفت: اقتصاد چرخشی یکی از مباحث روز دنیاست که در ایران از سال ۱۴۰۰ کلید خورد. 

وی ادامه داد: زباله‌ها و پسماند‌های تَر با یک فرآوری جزئی که روی حشرات یا مگس‌های سرباز (در اصطلاح تخصصی)، خوراک این حشرات می‌شوند. 

محمودی‌نیا به اولین چرخه اقتصادی این طرح فناورانه اشاره کرد و افزود: این حشرات در وهله اول، خوراک دام و طیور می‌شوند. درعین حال هم به‌دلیل پروتئین بالایی که دارند جایگزین مناسبی برای تولید سویای صنعتی هستند. 

فعال حوزه دانش‌بنیان با بیان اینکه از فضولات این حشرات هم می‌توان در صنعت دارویی استفاده کرد، گفت: در کشور‌های اروپایی از پوسته و فضولات این حشرات در صنعت دارو استفاده می‌کنند. 

مدیرعامل این هلدینگ دانش‌بنیان به نیاز کشور برای تامین خوراک دام و طیور اشاره کرد و ادامه داد: کشور در صنعت دام و طیور نیاز مبرمی به جایگزینی برای خوراک موجود دارد، این حشرات پرورش‌یافته بهترین جایگزین هستند. 

محمودی‌نیا در خصوص تجاری‌سازی و تولید انبوه این محصول توضیح داد: درحال حاضر در شهر‌های گیلان، خراسان رضوی، خوزستان و تهران این طرح اجرایی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب