دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طرح مهندس ایرانی برای شارژ خودرو‌های برقی/ پنل خورشیدی که روی خودرو نصب می‌شود 

طرح مهندس ایرانی برای شارژ خودرو‌های برقی  پنل خورشیدی که روی خودرو نصب می‌شود 
یک مهندس ایرانی موفق شد آرایه‌ خورشیدی تاشو برای خودروی برقی خود بسازد که می‌تواند هنگام پارک، بدون نیاز به اتصال به برق شهری، انرژی مورد نیاز برای ۳۲ کیلومتر رانندگی را تولید کند.
کد خبر : 895349

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، «امید صادق پور» چند سال اخیرا را روی یک پنل خورشیدی تاشو برای خودروی تسلا مدل Y خود کار کرده است که فکر می‌کند می‌تواند روزانه بدون نیاز به برق شهر، تا ۲۰ مایل براند. او اکنون در حال بهبود نسخه بتا ۲ از این آرایه است.

ایده پروژه شرکت دانش بنیان «دارت سولار» صادق پور از آنجا نشئت گرفت که؛ وسایل نقلیه برقی مورد استفاده در رفت وآمد‌های روزانه بخش عمده‌ای از روز را در فضای باز پارکینگ و زیر نور آفتاب، پارک هستند، پس چرا نباید از تمام آن انرژی خورشیدی به خوبی استفاده کرد؟ 

او با همکاری «جران بروس» در شرکت کالیفرنیایی «فورجد ماکرسپیس» «Forged Makerspace» یک نمونه اولیه بتا ۱ را با قاب چوبی ساخته است که به لوله‌های فیبر کربنی تلسکوپی مجهز است. این لوله‌ها به ۹ پنل منعطف ۱۷۵ واتی اجازه می‌دهد تا هنگام پارک خودرو به بیرون باز شوند.

گفته می‌شود که این آرایه در مجموع کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که بیش از یک فضای پارک استاندارد آمریکایی باز نشود. 

بر اساس این طرح، جعبه‌های اتصال پنل در حال حاضر در صندوق عقب قرار می‌گیرند، که گفته صادق پور با این طراحی، راننده آزادی عمل دارد که پنل‌ها را به صورت سری یا موازی به هم متصل کند. همچنین حجم و وزن نصب پنل روی پشت بام خودرو حذف می‌شود. وقتی زمان رانندگی فرامی‌رسد، می‌توان در کمتر از یک دقیقه آرایه را از روی سقف به شکل جعبه جمع کرد.

صادق پور معتقد است که این پنل خورشیدی می‌تواند به طور قابل اطمینانی روزانه حدود ۶ کیلووات ساعت انرژی به باتری از طریق شارژ DC به AC به DC اضافه کند که به معنای تقریبا ۳۲ کیلومتر رانندگی با انرژی خورشیدی است. اما واضح است که در حال حاضر این یک پروژه «DIY» (خودت انجام بده) است و تقریبا برای عرضه به مصرف کنندگان آماده نیست.

نسخه «بتا ۱» وقتی که روی سقف تا می‌شود، ۲۸ سانتی متر ارتفاع دارد؛ بنابراین بر روی هوایی که از روی خودرو می‌گذرد تأثیر می‌گذارد، اما این پژوهشگران در حال حاضر روی دومین نمونه اولیه خود با قاب پشتیبانی ساخته شده از فیبر کربن کار می‌کند که تقریبا این ارتفاع را در هنگام رانندگی به نصف خواهد رساند.
«بتا ۲» (که در واقع پنجمین نسخه است) انتظار می‌رود که ۴۰۰۰ وات برق برای ۴۵ مایل برد تولید کند، اگرچه تیم همچنین به دنبال شارژ DC به DC برای حدود ۶۳ مایل برای شارژ خورشیدی پنج ساعته هستند.

صادق پور اعلام کرده است قصد دارد دستوالعمل و فایل‌های ساخت بتا ۱ را در وب سایت شرکت دارت سولار خود در دسترس عموم قرار دهد تا علاقه‌مندان بتوانند به‌روزرسانی‌های آن را نیز دریافت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب