هوش مصنوعی روزنامهنگاری را متحول میکند/ نگاهی به چالشها و فرصتها
خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها هوش مصنوعی تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است از صنایع مختلف گرفته تا زندگی روزمره مردم عصر جدیدی را با توسعه این فناوری نوین پیش رو دارد.
رسانهها، روزنامهها و خبرگزاریها نیز با نفوذ هوش مصنوعی دستخوش تغییرات عمیقی شدهاند. فناوریهای هوش مصنوعی، مانند پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین، تولید خودکار محتوا، توصیههای خبری شخصیسازی شده و تجزیه و تحلیل پیشرفته دادهها را امکانپذیر میکنند.
خبرگزاریها از هوش مصنوعی برای بررسی سریع حجم وسیع اطلاعات، کمک به بررسی واقعیت، تجزیه و تحلیل دادهها و حتی تولید خبر استفاده میکنند. چت باتها و دستیارهای مجازی مجهز به هوش مصنوعی به ابزاری برای جذب مخاطبان و ارائه بهروزرسانیهای جدید و فوری تبدیل شدهاند. علاوه بر این، الگوریتمهای هوش مصنوعی به تنظیم محتوای اخبار بر اساس علاقهمندیهای کاربر کمک میکنند و توصیههای خبری شخصیسازی شده را ایجاد میکنند.
از این رو در این گزارش به بررسی نگرانیها و چشم اندازهای این صنعت رو به رشد پرداختهایم:
کاهش درآمد و جذب مخاطبان در عصر هوش مصنوعی
رسانهها در سالهای اخیر با چالشهای زیادی مواجه شدهاند. کاهش قابل توجه درآمد تبلیغات آنلاین و رشد کند تعداد مشترکان منجر به عقب ماندگیهای مالی شدیدی شده است. به طوری که براساس آمارها ارجاعات از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک در سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته است. از این رو کاهش ترافیک جستجو یک تهدید قریب الوقوع برای رسانههاست؛ چرا که غولهای فناوری مانند گوگل و مایکروسافت قرار است رابطهای مبتنی بر چت هوش مصنوعی را معرفی کنند که به شدت به محتوای رسانهها و ناشران متکی هستند. استفاده از این محتوا بدون رضایت ناشران باعث بروز اختلافات حقوقی شده است که نمونه آن اقدام حقوقی نیویورک تایمز است.
چتباتها و کاهش ترافیک سایتهای خبری
دستیارهای هوش مصنوعی مکالمهای که در دستگاههای مختلف از کامپیوتر گرفته تا تلفنهای همراه و خودروها مورد استفاده قرار میگیرند، به سرعت در حال تغییر نحوه کشف و مصرف اخبار توسط مخاطبان هستند. این رابطهای هوش مصنوعی مستقیماً به سوالات خبری پاسخ میدهند و نیاز کاربران به بازدید از وب سایتهای خبری را کاهش میدهند. در نتیجه، این تغییر، ترافیک ارزشمند را از سازمانهای خبری دور میکند و نگرانیها در مورد دیده شدن و پایداری آنها را افزایش میدهد.
همکاری رسانهها با غولهای فناوری
در مواجهه با این چالشها، برخی از رسانهها ترجیح دادهاند با شرکتهای هوش مصنوعی همکاری کنند و به دنبال نتایج سودمند متقابل باشند. با این حال، همه نسبت به نتایج بالقوه چنین مشارکتهایی خوش بین نیستند. بخش قابل توجهی از پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی (۳۵ درصد) ابراز تردید کردند و معتقد بودند که تنها چند شرکت بزرگ رسانهای از این همکاری سود خواهند برد. علاوه بر این، تقریبا نیمی از آنها (۴۸ درصد) سود مالی محدودی را برای رسانهها پیشبینی کردند.
هوش مصنوعی و جلب اعتماد مردم به اخبار
فراتر از نگرانیهای مالی، سایتهای خبری با پیامدهای گستردهتری دست و پنجه نرم میکنند. گسترش هوش مصنوعی مولد، نگرانیها در مورد بیاعتمادی به اخبار را افزایش میدهد. افزایش محتوای بیکیفیت، از جمله دیپ فیک و رسانههای ترکیبی، چالشهای مهمی ایجاد میکند. هجوم محتوای فرعی میتواند اعتماد عمومی را متزلزل کند، اما همچنین فرصتی را برای رسانههای خبری مورد اعتماد فراهم میکند تا خود را از سایر رسانهها متمایز کنند.
سازگاری با هوش مصنوعی: فرصتها و استراتژیها
سازمانهای خبری برای هدایت این چشم انداز در حال تغییر، به هوش مصنوعی روی آوردهاند تا اتاقهای خبر خود را کارآمدتر کنند. اکثریت قابل توجهی از رسانهها (۵۶ درصد) در سال جاری اتوماسیون پشتیبان را در اولویت قرار میدهند. کارهایی مانند کپی کردن، ایجاد فراداده و ترجمه را میتوان با کمک هوش مصنوعی ساده کرد. اد روسل، رئیس دیجیتال تایمز و ساندی تایمز، تاکید میکند که هوش مصنوعی جایگزینی برای روزنامه نگاری نیست بلکه میتواند کارایی کارهای روزمره را افزایش دهد.
هوش مصنوعی مولد یا بمب محتوا؟
در حالی که بسیاری از افراد در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی محتاط هستند، برخی رسانهها از آن استقبال میکنند و به طور منظم خلاصههای نوشته شده توسط هوش مصنوعی را در گزارشات و خبرهای خود قرار میدهند. یک روزنامه آلمانی از یک ربات هوش مصنوعی برای تولید ۵ درصد از محتوای خود تحت نظارت انسان استفاده میکند. علاوه بر این، «نیوز جیپیتی»، یک ایستگاه خبری تلویزیونی ۲۴ ساعته است که کاملا توسط هوش مصنوعی ایجاد شده یا «کانال ۱»، یک شبکه خبری شخصیسازی شده است که به زودی راه اندازی میشود و نقش در حال تکامل هوش مصنوعی در ایجاد محتوا را برجسته میکند.
ایجاد تجربیات جدید با هوش مصنوعی
رسانههای خبری آیندهنگر اهمیت ارائه محتوا و تجربیات منحصربهفردی را که هوش مصنوعی نمیتواند به راحتی تکرار کند، درک میکنند. این شامل مدیریت زنده اخبار، ارائه تجزیه و تحلیل عمیق، و تقویت ارتباطات انسانی بین مخاطبان و ارائه دهندگان اخبار است. در عصری که مصرف اخبار در حال تکامل است، ایجاد تجربیات جدید و دارای ارزش افزوده میتواند بسیار مهم باشد.
آینده هوش مصنوعی و محتوای آنلاین
تاثیر هوش مصنوعی بر محتوای آنلاین فراتر از رسانههای خبری است و صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار میدهد. نگرشهای عمومی نسبت به هوش مصنوعی، رفتار مسئولانه و ملاحظات قانونی مربوط به مالکیت معنوی، تاثیر آن را شکل خواهند داد. نتیجه پروندههای حقوقی جاری میتواند راههای جدیدی را برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی با محتوای خبری باز کند یا محدودیتهای شدیدی را اعمال کند.
رسانه در عصر پیشرفت سریع هوش مصنوعی با چالشهای بزرگی مواجه است. کاهش درآمد، تغییر تعامل مخاطبان و نگرانی در مورد اعتماد به محتوای خبری، از مسائل مهم هستند. با این حال، رسانههای خبری نیز فرصتهایی برای مهار هوش مصنوعی و افزایش کارایی و محتوا دارند. آنها میتوانند با تمرکز بر خلق تجربهها و محتوای منحصربه فرد، در این چشم انداز در حال تکامل رشد کنند. با وقوع انقلاب هوش مصنوعی، روزنامه نگاران و سایتهای خبری باید نقش و هدف خود را بازتعریف کنند تا مرتبط و تاثیرگذار باقی بمانند.
انتهای پیام/