دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با تحقیقات روی بدن انسان مشخص شد؛

چگونگی سازگاری بدن در سرمای شدید

چگونگی سازگاری بدن در سرمای شدید
دانشمندان در حال یافتن شواهدی از سازگاری‌های فیزیولوژیکی انسان‌ها با سرمای شدید هستند. این سازگاری‌ها، تغییرات در اندازه بدن، رنگ پوست، رگ‌ها، چربی بدن، هورمون تیروئید و متابولیسم را شامل می‌شود.
کد خبر : 892663

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وایرد، «کارا اوکوباک» (Cara Ocobock)، انسان‌شناس زیستی در «دانشگاه نوتردام» (University of Notre Dame)، در حال مطالعه سازگاری‌های انسان با سرمای شدید است. اوکوباک دریافت افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، دارای ویژگی‌های فیزیولوژیکی و متابولیکی هستند که به آنها کمک می‌کند تا در برابر سرما مقاومت کنند.

یکی از این سازگاری‌ها که عجیب‌ترین کشف اوکوبوک نیز بود این است که متابولیسم افراد ساکن مناطق سردسیر، بالاتر از افراد ساکن مناطق گرمسیر است؛ دلیلش این است که بدن برای حفظ دمای خود در دمای مطلوب، باید کالری بیشتری بسوزاند.

سطح هورمون تیروئید نیز در افراد ساکن مناطق سردسیر بالاتر بود. اوکوباک می‌گوید: هورمون تیروئید به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کند و زمانی که فرد احساس سرما می‌کند، افزایش می‌یابد.

تحقیقات وی همچنین نشان می‌دهد که افراد ساکن مناطق سردسیر، معمولاً چربی بیشتری نسبت به افراد ساکن مناطق گرمسیر دارند؛ به این دلیل که چربی، عضله بدن را عایق کرده و به حفظ دمای بدن کمک می‌کند.

از جمله سایر سازگاری‌هایی که به حفظ دمای بدن کمک می‌کند، نازک شدن رگ‌ها است. در سرما، رگ‌ها منقبض می‌شوند تا جریان خون به اندام‌هایی مانند دست و پا را کاهش دهند.

علاوه بر سازگاری‌های فیزیولوژیکی، تجربه و ترجیحات شخصی نیز می‌توانند نقش مهمی در چگونگی سازگاری انسان‌ها با سرما داشته باشند. به عنوان مثال، افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، معمولاً به این شرایط عادت می‌کنند و تحمل بیشتری نسبت به سرما دارند. همچنین، برخی از افراد به طور طبیعی نسبت به سرما تحمل بیشتری دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته