دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشمند سوئیسی در مقیاس نانو نیروگاه برق می‌سازد

دانشمند سوئیسی در مقیاس نانو نیروگاه برق می‌سازد
فیزیکدان سوئیسی از اثرات کوانتومی ‌برای ساخت نیروگاه‌های برقی‌ در مقیاس نانو بهره‌برداری خواهد کرد.
کد خبر : 892139

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس ایکس، فیزیکدان سوئیسی قصد دارد با استفاده از اثرات کوانتومی،‌ نیروگاه‌های برق در مقیاس نانو بسازد.  

مایکل پرین (Mickael Perrin)،‌ دانشمند 36 ساله سوئیسی درصدد است با بررسی پتانسیل تولید الکتریسیته به کمک اثرات کوانتومی و با اتلاف انرژی تقریباً صفر، زمینه ساخت نیروگاه‌های برق در مقیاس نانو را فراهم کند. او در این پروژه از نانو نوارهای گرافیتی استفاده خواهد کرد.

علاقه این دانشمند به تبدیل گرما به انرژی الکتریکی منجر به پیشرفتی چشمگیر در استفاده از نانو ‌نوارهای گرافیتی و تبدیل مؤثر انرژی حرارتی به الکتریسیته شد. با غلبه بر محدودیت‌های عملکرد در دماهای بسیار پایین،‌ پرین و گروه همکارانش نشان دادند که اثرات کوانتومی نانوروبان‌های گرافیتی تا حد زیادی، حتی در دمای 23- درجه سانتی‌گراد، حفظ می‌شوند و انتظار می‌رود در آینده در دمای اتاق نیز همین اتفاق بیفتد.

پرین در تحقیقات پیشگامانه خود ترمودینامیک و مکانیک کوانتومی را با هم ترکیب می‌کند و راه را برای کاربردهای آینده این روش در علوم کامپیوتر، رمزنگاری، ارتباطات و حسگرها هموار می‌کند. پرین،‌ استادیار الکترونیک کوانتومی در دانشگاه زوریخ است و رهبری یک گروه تحقیقاتی در آزمایشگاه فدرال سوئیس برای علم و فناوری مواد (Empa) را برعهده دارد.

چشم‌انداز پرین برای آینده، مجهز کردن تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها به این فناوری است تا مصرف انرژی کاهش یابد.

ساخت دستگاه‌هایی در اندازه چندنانومتر،‌ یعنی حدود 10 هزار برابر کوچکتر از قطر موی انسان،‌ یکی دیگر از پروژه‌های پیشگامانه این دانشمند سوئیسی در حوزه نانوساخت و فیزیک تجربی است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته