دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایلوت سامانه هوشمند بیلان منابع آب در خراسان رضوی راه‌اندازی شد

پایلوت سامانه هوشمند بیلان منابع آب در خراسان رضوی راه‌اندازی شد
پایلوت سامانه بیلان هوشمند منابع آب در خراسان رضوی و یک شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : 891606

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  حسین انصاری، مشاور عالی شرکت دانش بنیان مهندسی آب و فاضلاب توضیحاتی درباره سابقه این شرکت ارائه کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد تقاضای آب از یک طرف و محدودیت منابع آب کشور از طرف دیگر، شرکت، رسالت کاری خود را در سه حوزه آب و فاضلاب با چهار ظرفیت کاری همزمان، آبیاری و زهکشی با هشت ظرفیت کاری همزمان و محیط زیست با چهار ظرفیت کاری همزمان قرار داده است. آن زمان که هنوز بحث‌های دانش بنیانی به شکل امروزی آن مطرح نبود، دغدغه هوشمندسازی سازوکار‌های مربوط به حوزه آب، انرژی، محیط زیست و کشاورزی را داشتیم.

انصاری با اشاره به اینکه استقرار مدیریت راهبردی منابع آب در استان خراسان جنوبی از دیگر پروژه‌ها و برنامه‌های این شرکت است و اولین سامانه بهره‌وری آب کشاورزی ایران نیز توسط این شرکت در استان خراسان‌شمالی به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در ادامه این کار، در سال ۱۳۹۴ سامانه‌ای تحت عنوان سامانه یکپارچه منابع آبی ایران را به عنوان اولین سامانه مدیریت یکپارچه طی قراردادی با وزارت نیرو در دستور کار خود قرار داده است.

مشاور عالی این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه بعد از سامانه یکپارچه منابع آبی ایران، سامانه هوشمند مدیریت شبکه آب شرب شهری (سماش) در این شرکت طراحی شده، افزود:  بعد از انجام پروژه‌های مدیریت منابع آب، حوزه رصدخانه‌ها را در دستور کار قرار دادیم و اولین قرارداد رصدخانه آب و انرژی ایران را به عنوان پایلوت در شرکت آب و برق خوزستان بستیم که مورد بازدید مسئولان ارشد کشوری از جمله رئیس جمهور قرار گرفته است.

وی افزود: هر کدام از این پروژه‌ها چیزی حدود ۱۰ سال زمان برده و آخرین پروژه‌ای هم که حدود یک هفته پیش نهایی شد، سامانه بیلان هوشمند منابع آب کشور است که قرارداد آن  به عنوان یک پایلوت کشوری با شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان رضوی بسته شد و یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌هایی است که نمونه مشابهی در دنیا ندارند.

انصاری تصریح کرد: آنچه محصولات این شرکت را متمایز کرده و مزیت می‌بخشد، پشتوانه مطالعاتی محصولات است تا آنجا که فقط مطالعات تحقیق و توسعه محصولات این شرکت چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال زمان برده است. مضاف بر اینکه عمده این پروژه‌ها براساس نیاز‌های کشور  و با نگاهی مساله محورانه در دستور کار قرار گرفته است.

وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت را دور بودن از مرکز برشمرد و گفت: فارغ از داشتن فاصله از مرکز، چون پروژه‌های ما هزینه بر و طولانی است، چندان در فرآیند تبلیغاتی نرفته ایم.

انصاری افزود: ما محدودیتی در ظرفیت تولید نداریم، تنها محدویت ما منابع مالی است که آن هم با دریافت حمایت‌های لازم از طرف دولت قابل حل است.

نماینده این شرکت دانش‌بنیان در خصوص نرخ اشتغال این شرکت تصریح کرد: در سال‌های مختلف میزان اشتغال متفاوتی داشته ایم، اما به طور میانگین تا ۱۰۰ نفر در شرکت بیمه شده اند.

انصاری ادامه داد: از آنجا که محصولات ما عمدتا برای ایران و بر اساس نیاز‌هایی که کشور در حوزه آب، کشاورزی، محیط زیست و انرژی دارد، طراحی شده است، در حوزه صادرات ورود خاصی نداشته ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته