دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اگر چرخش زمین متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر چرخش زمین متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟
دانشمندان باور دارند متوقف شدن چرخش زمین، عواقب فاجعه باری به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : 891481

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان باور دارند اگر زمین چرخش را متوقف کند، عواقب فاجعه باری به دنبال خواهد داشت. با وجود اینکه زمین همیشه در حال چرخش است، ما نمی‌توانیم آن را احساس کنیم و این چرخش بدیهی تلقی می‌شود. اما اگر متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر زمین به طور ناگهانی از چرخش متوقف شود، تقریباً همه و هر چیزی که به سیاره متصل نباشد، با سرعت فعلی چرخش زمین، حدود یک هزار و ششصد کیلومتر در ساعت در سریع‌ترین حالت خود که در امتداد استوا است، به حرکت خود ادامه می‌دهد؛ موارد ذیل از جمله عواقب توقف چرخیدن زمین است که به آن‌ها اشاره شده است:

۱. تغییرات شدید در دما: چرخش زمین باعث توزیع یکنواخت گرما در سطح زمین می‌شود. اگر زمین از چرخش بایستد، سمت‌هایی که به خورشید متمایل هستند بیشترین گرما را دریافت خواهند کرد و سمت‌های دیگر در سایه قرار خواهند گرفت. این تغییرات شدید در دما ممکن است باعث استقرار سیکل هوایی جدیدی شود که منجر به ایجاد باد‌ها و بارش‌های شدید و نامنظم در سراسر سیاره شود. تنوع دمایی چشمگیر، منجر به تغییر چشمگیری در الگو‌های آب و هوایی و شرایط بارش و خشکسالی خواهد شد.

۲. تغییرات در دوره شب و روز: چرخش زمین باعث بوجود آمدن دوره‌ی ۲۴ ساعته شب و روز می‌شود. اگر زمین متوقف شود، این دوره ۲۴ ساعته شب و روز از بین می‌رود و جانوران و گیاهان برای سازگاری با این تغییرات باید تغییرات زیستی در ساختار و فعالیت‌های خود اعمال کنند.

۳. اثرات شدید بر روی گرانش: چرخش زمین به برقراری تعادل دز قطب شمالی و جنوبی کمک می‌کند، اگر زمین به طور کامل متوقف شود این انتقال انرژی نمی‌تواند رخ دهد و نیرو‌های گرانشی قطبی نیز کمرنگ شده و توزیع منظم نخواهند داشت.

۴. تغییرات در مد دریاها: حرکت چرخش زمین باعث تشکل جریان‌های دریایی در سطح زمین می‌شود. اگر چرخش زمین متوقف شود، جریان‌های دریایی در حفظ تعادل شکست می‌خورند؛ این تغییر، کارآمدی و شدت بارش‌ها را در نقاط مختلف سیاره تغییر خواهد داد.

۵. تغییر میدان مغناطیسی: زمین یک مغناطیس قوی دارد که به علت چرخش آن حول خود، میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شود. اما اگر زمین دیگر به دور خود چرخیدنش را متوقف کند، این میدان مغناطیسی نیز ضعیف خواهد شد. این موضوع منجر به مشکلاتی برای جهت‌یابی در موقعیت‌های آب و هوایی و رویداد‌های مانند مهاجرت پرندگان خواهد شد.

هرچند که این سناریوی توقف چرخش زمین در عمل ممون است رخ ندهد، اما چگونگی بهبود ساختار‌های ژئوگرافی از مسائل مهمی است که حیات بشر به آن وابسته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته