دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت رادیاتوری کم‌مصرف در انرژی و آب با فناوری نانو

ساخت رادیاتوری کم‌مصرف در انرژی و آب با فناوری نانو
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت رادیاتور‌هایی با قابلیت کاهش مصرف انرژی و آب شدند.
کد خبر : 891398

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید اسماعیلی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولیدات نانویی اطلاعاتی درباره سابقه فعالیت‌های شرکت ارائه کرد و گفت: در سال ۹۴ اولین رادیاتور‌های تولیدی را به بازار عرضه کردیم. چند سالی است که از پوشش حاوی نانوذرات زیرکونیوم در رایاتور‌ها استفاده می‌کنیم که این موضوع بهره‌وری تولید را افزایش داده، مثلا میزان مصرف رنگ در تولید کاهش یافته است، و هم اثرات مثبت زیست‌محیطی قابل توجهی به دنبال داشته است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: در بازار بین‌المللی رقبای آلمانی و ترکیه‌ای داریم که از مشابه همین فناوری استفاده می‌کنند که از نظر کیفیت می‌توانیم با آن رقابت کنیم. در واقع کیفیت محصول ما از آن‌ها کمتر نیست و فناوری‌نانو امکان رقابت با این رقبا را به ما داده است. استفاده از فناوری‌نانو کیفیت و ماندگاری محصولات ما را افزایش داده و در عین حال میزان مصرف آب و انرژی را کاهش داده است.

وی افزود: پیش از استفاده از این نانوپوشش زیرکونیوم، رادیاتور‌های تولید شده توسط شرکت تاش از نظر اتلاف انرژی در رده C دسته‌بندی می‌شد، اما با استفاده از این فناوری ایرانی و با کاهش ضخامت پوشش و رنگ روی رادیاتور، محصولات این شرک موفق به دریافت رتبه B در اتلاف انرژی شد.

اسماعیلی درخصوص صادرات محصولات دانش‌بنیان این شرکت تصریح کرد: تا جایی که توانستیم این مزیت را به اطلاع مصرف‌کننده رساندیم و در ادامه فعالیت‌های تولیدی نیز به استفاده از فناوری‌نانو ادامه خواهیم داد. در حال حاضر ۴۰ درصد از محصولات ما صادر می‌شود که ۸ کشور مقصد صادراتی محصولات تاش رادیاتور بوده و این صادرات بدون وقفه در طول سال ادامه دارد.

وی افزود: روسیه، عراق، آذربایجان و افغانستان از جمله مقاصد صادراتی محصولات این شرکت است. افزایش ظرفیت حرارتی یکی از مزیت‌های محصولات تاش رایاتور بوده که نسبت به محصولات مشابه در بازار از ظرفیت بالاتری برخوردار هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به مزیت رقابتی این رادیاتورهای نانویی اشاره کرد و گفت: به‌دلیل استفاده از این نانوپوشش امکان استفاده از رنگ‌های لایه نازک روی رادیاتور‌ها فراهم می‌شود و از این‌رو انتقال حرارتی در رادیاتور‌های گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور با کارایی بالا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع برای کشور‌هایی که قیمت انرژی در آن‌ها بالا است اهمیت بسیار زیادی دارد. در افغانستان که از زغال‌سنگ برای تولید انرژی استفاده می‌شود و موضوع کاهش مصرف انرژی خیلی حیاتی است، این موضوع یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

اسماعیلی درخصوص مزیت‌های کاربردی پوشش‌های نانویی برای رادیاتورها توضیح داد: پوشش‌های رایج در صنعت نظیر روی، نیکل، منگنز و فسفات، مشکلات زیست‌محیطی دارند. اما نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی شرکت شیلر فرآیند مشکلی برای محیط‌زیست‌ ندارد. از سوی دیگر برای پوشش‌های رایج آب زیادی مصرف می‌شود در حالی که این نانوپوشش به آب کمی نیاز دارد.

وی افزود: بنابراین از نقطه نظر مصرف آب نیز برای محیط‌زیست به ویژه نقاطی که با مشکل کم‌آبی روبرو هستند، مناسب است. در روش‌های پیشین رسوب و لجن‌ زیادی تولید می‌شد و در نتیجه لازم بود تا تجهیزات زیادی برای جداسازی رسوب‌ها از محلول استفاده شود، اما این نانوپوشش عاری از لجن و رسوب است.

تولیدکننده رادیاتورهای نانویی ادامه داد: از سوی دیگر، این نانوپوشش برای اپراتورها و کارگران نیز مناسب‌تر است چرا که با مواد سالم‌تری در تماس هستند و اثرات جانبی کمتری برای سلامت کارکنان دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته