دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نگاهی به سبد مصرفی اینترنت مردم ایران/ کدام فناوری‌ در اولویت توسعه است؟

نگاهی به سبد مصرفی اینترنت مردم ایران  کدام فناوری‌ در اولویت توسعه است؟
اگر توسعه فیبر نوری در ایران با سرعت ادامه پیدا کند و دسترسی مردم در اقصی نقاط کشور به اینترنت فراهم شود، فقط یک درصد از سبد مصرفی مشترکان آن هم در مناطق دورافتاده و صعب العبور، اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود.
کد خبر : 891299

خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دنیایی که همه چیز مبتنی بر اینترنت است و استفاده از اینترنت به بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده است؛ هرروز نیاز مردم به اینترنت بیشتر و بیشتر می‌شود. اکنون با گسترش ارتباطات، رشد فناوری، توسعه فناوری فایوجی و اینترنت فیبرنوری در کشور و در نهایت اینترنت ماهواره‌ای دسترسی افراد در دورترین نقاط هم به اینترنت میسر شده است؛ اما حالا این سوال مطرح است که سهم هر یک از این فناوری‌ها از سبد اینترنت مصرفی مردم ایران چقدر است؟

از فناوری فایوجی تا اینترنت ماهواره‌ای 

توسعه نسل پنجم اینترنت گام بلند دولت سیزدهم در راستای ارتقای کیفیت اینترنت است که سعی دارد با توسعه پروژه فیبرنوری در جهت این مهم حرکت کند؛ اما موضوعی که به تازگی مطرح شده اینترنت ماهواره‌ای است؛ فناوری که به گفته برخی از کارشناسان اولویت‌های پایین‌تری برای وجود آن در کشور وجود دارد؛ چراکه در کل دنیا هم فقط یک درصد از سبد مصرف اینترنت مردم را به خود اختصاص می‌دهد.

اینترنت ماهواره‌ای یک نوع ارتباط اینترنتی است که از طریق ماهواره‌ها به جای زیرساخت‌های زمینی برقرار می‌شود. این سیستم معمولاً در مناطقی که دسترسی به زیرساخت ارتباطی قوی، تکنولوژی‌های دیگر مانند فیبر نوری یا تلفن همراه محدود است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینترنت ماهواره‌ای گران قیمت است/ استفاده در مناطق دورافتاده 

محمد کشوری کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره سهم هریک از فناوری‌ها در سبد مصرفی اینترنت کشور گفت: اینترنت ماهواره‌ای به عنوان آخرین فناوری دنیا در زمینه دسترسی و دستیابی مردم است؛ اما از نظر هزینه قیمت بسیار بالایی دارد که اصلا برای عموم مردم مقرون به صرفه نیست و البته لازم هم نیست؛ چراکه با گسترش و توسعه پروژه فیبر نوری در کشور نیاز به اینترنت پرسرعت برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پنج سال آینده اینترنت ماهواره‌ای برای نیاز‌های خاص و خیلی محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: کاربرد این فناوری در مکان‌های خاص مثل ایستگاه کوهنوردی که هیچ آنتنی جواب نمی‌دهد یا مکان‌های دور مانند کمپ گردشگری و یا روستای دور افتاده که راه اندازی دکل در آنجا پرهزینه بوده مناسب است.  

کشوری بیان کرد: اینترنت ماهواره‌ای به دو صورت ارائه می‌شود؛ اینترنت ماهواره‌ای که بر طبق قوانین و مقررات کشور ما ارائه می‌شود مثل «یاه‌ست» که به تازگی توسط وزارت ارتباطات قرارداد فعالیت آن در کشور بسته شد و دسته دوم که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند مثل استارلینک که آن هم برای کاربرد‌های خاص مثل دورزدن فیلترینگ کاربرد دارد که علاوه برهزینه بالا دسترسی به آن برای هرکسی مقدور نیست. مادامی‌که فیلترینگ با فیلترشکن‌های ارزان قیمت در دسترس است استفاده از این اینترنت هم توجیهی نخواهد داشت، به همین دلیل آمریکا هم در مقیاس کم اصلا شاید موضوع مجوز را مطرح نکند.

لزوم انتقال ترافیک همراه به ثابت/ مقرون به صرفه‌ و پرسرعت

وی افزود: اکنون و در مقیاس وسیع بخش عمده مصرف اینترنت کشور ما روی شبکه همراه است که این موضوع باید تغییر کند؛ چراکه از شبکه‌های همراه ترافیک بالایی دارند؛ زیرا سیمکارت به ازای هر نفر فروخته می ‌شود؛ اما در شبکه‌های ثابت، اشتراک به ازای هر واحد مسکونی بوده و چندین نفر از یک خط  استفاده می‌کنند؛ بنابراین مشترک ثابت کمتر است.

این کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: چیزی که در جهان روال و مرسوم بوده این است که بیشتر ترافیک روی شبکه ثابت است تا همراه؛ اما در کشور ما برعکس است به‌طوری‌که دو سوم ترافیک بر روی شبکه‌های همراه و یک سوم روی شبکه‌ ثابت است. درحالی‌که متوسط دنیا دو پنجم روی شبکه همراه و سه پنجم روی شبکه‌های ثابت است و در کشور‌های پیشرفته‌تر بیشتر هم می‌شود؛ چون بخش عمده مصرف در مکان‌های سرپوشیده است و کیفیت بهتری روی اینترنت ثابت می‌دهند. مثلا در مکان‌های عمومی، محل کار ،خانه و امثال این‌ها به وای فای مجهز هستد که پشت این وای فای شبکه فیبر قرار گرفته است بنابراین برای مردم مقرون به صرفه است که از لحاظ کیفیت و هزینه از اینترنت ثابت استفاده کنند.

سهم ناچیز اینترنت ماهواره‌ای از سبد مصرفی اینترنت کشور 

کشوری با بیان اینکه اگر بتوانیم تا ۵ سال آینده مصرف شبکه ثابتمان را با شبکه‌های همراه برابر کنیم، افزود: با بهتر شدن کیفیت اینترنت ثابت و تمایل مردم به استفاده از آن اینترنت ماهواره‌ای فقط یک درصد سبد مصرفی اینترنت کشور هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: در دنیا هم همین طور است مثلا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشور‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته است سهم مصرفی ناچیزی نسبت به بقیه تکنولوژی‌ها دارد.چون اینترنت ماهواره‌ای نسبت به فیبرنوری ظرفیت و کیفیت خاصی ندارد و البته گران قیمت‌تر نیز هست، پس جایی که فیبرنوری باشد اینترنت ماهواره‌ای هیچ مزیتی محسوب نمی‌شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته