دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان کشور؛

روان‌کننده و شوینده صنعتی بر پایه نانوتکنولوژی تولید شد

روان‌کننده و شوینده صنعتی بر پایه نانوتکنولوژی تولید شد
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه شیمی و نانو موفق شدند با فناوری نانو نسل جدیدی از شوینده‌های صنعتی، انواع پوشش‌ها و روان‌کننده پایه کوانتومی تولید کنند.
کد خبر : 890607

اشکان شمالی، مدیرعامل و مؤسس یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: شرکت ما تولیدکننده «کربن کوانتوم دات» در مقیاس صنعتی است. این محصولات با توجه به ویژگی‌های متنوع‌شان می‌توانند در حوزه‌های مختلف کاربرد‌های گوناگونی داشته باشند.

وی افزود: روغن حل‌شونده و روان‌کننده پایه کوانتومی، یکی از محصولات متنوعی است که تولید کرده‌ایم. این روغن قابل اختلاط با آب بوده و با تشکیل امولوسیون روغن در آب و ایجاد شرایط صابونی برای فرایند‌های روان کاری و خنک کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمامی عملیات ماشین کاری مانند تراشکاری، فرزکاری، سوراخ‌کاری و برشکاری، حرارت ناشی از اصطکاک باعث از بین رفتن ابزار و قطعه کار شده که با استفاده از سیالات خنک کننده و صابونی تا حد زیادی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: روغن حل‌شونده نانو پایه کوانتومی با بهره‌مندی از فرمولاسیون انحصاری و نانوتکنولوژی و با استفاده از تکنولوژی جدید و دانش فنی روز تولید شده و جایگزین مناسبی برای روغن‌های حل‌شونده متداول پایه نفتی و معدنی است. این محصول تمامی مشکلات گذشته مربوط به استفاده از آب صابون‌های مینرال، سنتتیک و نانو را هم بر طرف کرده و از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی نیز شرایط بسیار مطلوبی را برای مصرف کننده فراهم می‌کند.

وی به ویژگی‌ها و مزیت‌های این محصول اشاره کرد و گفت: افزایش طول عمر روانکار، کاهش پسماند آب صابون تا ۹۰ درصد، بهبود عملکرد فنی روانکار، کاهش بخارات آب صابون، کاهش میزان مصرف روانکار، زیست سازگار، عدم ایجاد بوگرفتگی و فساد، دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی وایرال، قابلیت استفاده برای انواع متریال اعم از چدن، آلومینیوم و ...، قابلیت حل‌شوندگی مطلوب حتی با آب‌های دارای درجه سختی بالا، افزایش طول عمر قطعه و ابزار تراش به دلیل عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای و ویژگی‌های این محصول است.

این پژوهشگر گفت: نانوذرات کوانتومی به دلیل خاصیت ضد ویروس، ضد باکتری و قارچی که دارند در حوزه ضد عفونی پایه کوانتومی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه ما برای نخستین بار در دنیا ضدعفونی کننده‌های پایه کوانتومی تولید کرده‌ایم. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به ماندگاری بالای آن و عملکرد موثر آن علیه میکروارگانیسم‌ها اشاره کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از کوانتوم دات‌ها یک سری از پوشش‌های آنتی UV و آنتی باکتریال را نیز تولید کرده ایم. در فضای خانه، محیط اداری، بیمارستان‌ها و هر فضایی که احساس می‌کنیم نیاز به ضد عفونی و گندزدایی دارد، می‌توانیم از این پوشش‌ها استفاده کنیم.

وی یادآورشد: محصول گندزدای پایه آبی تولیدی ما نسبت به نمونه مشابه‌ها ماندگاری بیشتر دارد. این محصول دارای خاصیت آنتی باکتریال و آنتی وایرال بسیار قوی برای باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، قارچ و انواع ویروس‌های پوشش دار و بدون پوشش است.

شمالی گفت: پایه آبی بودن، زیست سازگار بودن، ماندگاری طولانی مدت روی سطوح (۱۵ روز)، بدون بو و بخارات، نداشتن اثر خورندگی و عدم آسیب فیزیکی و شیمیایی به سطوح مختلف، نداشتن اثرات حاد جانبی (اثرات پوستی، تنفسی و ...)، قیمت مناسب و عدم مقاومت باکتریایی و میکروبی از جمله ویژگی‌های این محصول است.

وی ادامه داد: پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی نیز داریم و امیدوارم در آینده محصولات دیگری را با استفاده کربن کوانتوم دات‌ها تولید کنیم. ما در حوزه تحقیق و توسعه فعال هستیم و در حوزه کشاورزی، دارویی و صنعتی ورود پیدا کرده ایم و به دنبال این هستیم محصولات را رشد و ارتقا دهیم. به دنبال این هستیم که همکاری‌های بین‌المللی را گسترش دهیم تا رهاوردی مطلوب برای کشور و شرکت داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته