دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربات‌های آبی با الهام از حشرات آب‌پیما ساخته می‌شوند

ربات‌های آبی با الهام از حشرات آب‌پیما ساخته می‌شوند
دانشمندان، به‌تازگی اسرار توانایی‌های شگفت‌انگیز حشرات آب‌پیما را کشف کرده‌اند که می‌تواند به مهندسان در طراحی ربات‌های آبی کمک کند.
کد خبر : 890341

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از ساینس، حشرات آب‌پیما توانایی‌های شگفت‌انگیزی دارند که می‌توانند به مهندسان در طراحی ربات‌های آبی کمک کنند. این حشرات می‌توانند روی آب حرکت کنند، بچرخند و حتی در آب‌های متلاطم تعادل خود را حفظ کنند.

حشرات آب‌پیما با استفاده از فن‌هایی که در پا‌های خود دارند می‌توانند به سرعت بچرخند. وقتی این حشرات می‌چرخند، فن‌ها را روی پا‌های یک طرف بدنشان باز می‌کنند. این باعث می‌شود که کشش روی آن پا‌ها افزایش یابد و حشره به چرخش درآید.

یک حشره آب‌پیما می‌تواند در کمتر از ۵۰ میلی‌ثانیه ۱۸۰ درجه بچرخد. این توانایی به آن‌ها کمک می‌کند تا در آب‌های متلاطم تعادل خود را حفظ کنند و از شکارچیان فرار کنند.

نتایج تحقیقات نشان داد که فن‌ها برای چرخش حشرات آب‌پیما ضروری هستند. هنگامی که فن‌ها حذف شدند، حشرات نمی‌توانستند به این سرعت حرکت کنند یا به این شدت بچرخند.

حشرات آب‌پیما می‌توانند الهام‌بخش مهندسان در طراحی ربات‌های آبی باشند. برای مثال، مهندس «کیم دونگ‌جین» (Kim Dongjin) یک ربات کوچک به نام «ربات راگو» (Rhago-bot) ساخته است که مانند یک حشره واقعی از فن‌های کوچک در پا‌های خود برای چرخش سریع استفاده می‌کند.

«الیو چالیتا» (Elio Challita)، کارشناس بیومکانیک دانشگاه هاروارد، می‌گوید: این ربات نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از طبیعت اطلاعات کسب کنیم.

«آدام سامرز» (Adam Summers)، بیومکانیست «آزمایشگاه هاربر» (Harbor Laboratories)، می‌گوید: در نهایت، چنین مطالعاتی ممکن است به مهندسان کمک کند تا ربات‌های محکم‌تر و قابل‌اعتمادتری بسازند.

نسل بعدی ربات‌ها باید بسیار انعطاف‌پذیر باشند و بتوانند با زمین‌های نامنظم، سطوح متحرک و تغییر سریع مسیر حرکت مقابله کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته