شخصیتپردازی در صنایع فرهنگی مثل تلاش برای کشف نفت است
دبیر کارگروه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: آن دسته از محصولات فرهنگی که برای مخاطبان کودک تولید میشود، در حقیقت خشتهایی هستند که بنای آینده این مرز و بوم را شکل میدهند. یکی از رسالتهای کارگروه بازارپردازی فرهنگی، ساماندهی این زیستبوم با تکیه بر ظرفیتهای داخلی است. محور اصلی این زنجیره محصولات فرهنگی نیز طراحی «شخصیت» است که در قالب انیمیشن، کتاب، بازی و عروسک شکل میگیرد.
سید امیر آقایی گفت: بسیاری از هنرمندان ما در آثار خودشان خلق و توسعه شخصیت را محور قرار دادهاند، اما مهم این است که این شخصیتهای طراحیشده باید بتوانند همدلی و همراهی مخاطبان کودک را ایجاد کنند. در نتیجه این همراهی ذهنی، کودک تلاش میکند تا سبک زندگی و وسایل و پوشش خودش را شبیه به آن شخصیت بکند. پس در آثار هنری و محصولات فرهنگی نباید به تکشخصیتها دل ببندیم، بلکه باید جمعی از شخصیتها را داشته باشیم.
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی افزود: علاوه بر این، به یک هویتسازی و روایت پشت پرده داستانی نیاز داریم تا این غنای موضوعی بتواند با کودک در بلندمدت ارتباط بگیرد.
«پارسآرا» بستری برای ارائه شخصیتهای جذاب در محصولات فرهنگی
وی درباره فراخوان مسابقه ملی «پارسآرا» با محوریت طراحی شخصیت برای محصولات فرهنگی و هنری نیز گفت: وقتی طراحی شخصیت به مرحله ارائه رسید، به یک مشارکتکننده نیاز دارد تا شخصیت طراحی شده بتواند به تجاریسازی و توسعه اقتصادی برسد.ما اکنون در فرایند مربیگری (منتورینگ) طراحان تایید شده قرار داریم. مجموعههای کاربلد بخش خصوصی به خاطر تجربیات خوبی که در حوزه فرهنگی دارند میتوانند الگوی تجاریسازی شخصیتها را طراحی کرده و در نهایت محصولات برگرفته از آنها آن وارد بازار شوند. با همت و حمایت دوستان ما در تعاون به ویژه آقای دکتر جوزی قرار است در قالب «تعاونی خدماتی فرهنگبنیان»، این روند ویژگی و مشارکتی پیدا کند.
آقایی اظهار کرد: در این شیوه، مجموعههای فعال در حوزه صنایع فرهنگی حول محور طراحی یک شخصیت دور هم جمع میشوند و یک «تعاونی فرهنگبنیان» را تشکیل میدهند. این مجموعههای چندگانه که در یک فضای هویت جمعی دور هم جمع میشوند. هدف مشترک آنها توسعه تجاری، تنوع محصولات، بازاریابی و ویژندسازی شخصیتها در سطح جامعه است.
وی افزود: اولین تعاونی فرهنگبنیان هم با محوریت مجموعه «خانه خلاق ایلسا» ثبت شده است. این تعاونی کار شخصیتپردازی و تولید محصول را با تمرکز بر شخصیتهای آثار ارزشمند تاریخ ادبیات ایرانزمین پیش میبرد. البته هنوز چالشهایی به ویژه در زمینه تعامل با نظام بانکی پیش روی این سازوکار وجود دارد، اما مسیر تجاری و الگوی اقتصادی آن مشخص است و سهم ذینفعان نیز معین شده.
وی افزود: جا دارد از آقای دکتر جوزی دبیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونیهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تشکر کنم که با رویکرد جدید که در حوزه ثبت تعاونیها داشتند، بستر اینگونه فعالیتها را فراهم کردند. صدور مجور ثبت تعاونی آزادکاران گام مثبتی است که قطعاً در حوزه فعالیتهای آیتی و کسب و کارهای مجازی نوید روزهای پررونقی را برای فعالان این عرصه میدهد.
شخصیتهایی که مثل چاه نفت هستند
آقایی عنوان کرد: رویداد «پارس آرا» به مثابه تلاش برای کشف چاههای نفت محتوایی در حوزه زیست کودکان است. این چاههای نفت ارزشمند، همان شخصیتهایی هستند که در قالب محصولات صنایع فرهنگی ارئه میشوند. شخصیتپردازی در این عرصه هم مثل اکتشاف نفت است اما معمولاً در ساحت فرهنگ و هنر و در علائق هنرمندان، منطق افتصادی ظهور و بروز چندانی ندارد.
دبیر کارگروه بازارپردازی فرهنگی گفت: تلاش ما این است که بستری را فراهم کنیم که هنرمندان و مجموعههای فرهنگی و هنری ما خودشان به این فهم مشترک برسند که برای طراحی شخصیت و تولید محصولات فرهنگی خودشان هم مهارتهای اقتصادی و بازاریابی را کسب کنند و ظرفیتی که در قالب یک فعالیت هنری دارند را به گونهای که برای فعالان اقتصادی قابل فهم باشند در قالب طرح شخصیت ارائه کنند.
انتهای پیام/