دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آشکارسازهای تک فوتون ایران‌ساخت برای رفع نیازهای مخابراتی تولید شد

آشکارسازهای تک فوتون ایران‌ساخت برای رفع نیازهای مخابراتی تولید شد
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، موفق به طراحی و ساخت آشکارساز‌های تک فوتون در ناحیه ۱۵۵۰ و مخابراتی برای استفاده در فناوری کوانتومی، شدند.
کد خبر : 889378

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آتوسا سادات عربانیان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید تجهیزات برق و صنعت الکترونیک، درباره «آشکارساز‌های تک فوتون در ناحیه ۱۵۵۰»توضیح داد: یکی از محصولات تولیدی این شرکت آشکارسازهای تک فوتون فیبری در ناحیه مرئی است.

وی افزود: آشکارسازهای تک فوتون AB-FC-SPD-1M و AB-FC-SPD-10M بر پایه APD برای طول موج های مرئی و ماورای بنفش نزدیک طراحی شده اند. این آشکارسازها حاصل تقویت دیود نوری بهمنی APD است و در ناحیه طیفی مرئی و فروسرخ نزدیک کار می‌کند. آشکارساز دارای ورودی فیبرنوری بوده و دارای مشخصات حداکثر بازدهی ۶۵ درصد در طول مـوج ۵۵۰ نانومتر، نرخ شمارش در تاریکی C/s۳۰۰ و قابلیت شمارش ۱۰ میلیون فوتـون در ثانیه می باشد.

وی گفت: دستگاه آشکارساز دارای درگاه USB بوده که می‌توان به کمک آن اطلاعاتی نظیر تعداد شمارش در ثانیه و دمای دیود را بر روی صفحه نمایش رایانه مشاهده کرد.

عربانیان اضافه کرد: ویژگی‌های این آشکارساز به گونه‌ای است که از آن در فناوری‌های کوانتومی مختلفی از جمله ارتباطات کوانتـومی نوری، طیف‌سنجی تک‌مولکولی، توزیع کلید کوانتومی، طیف‌سنجی همبستگی فوتونی و لیدار می‌توان استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان توضیح داد: آشکارساز فوق سریع با کوپلاژ فیبری از دیگر محصولات این شرکت است. آشکارساز سیلیکونی فوق سریع و حساس مدل ABFG-D10 مناسب برای ناحیه طیفی مرئی و فروسرخ نزدیک با کوپلاژ فیبری است که کاربرد وسیعی در حوزه های پزشکی، صنعتی و آزمایشگاهی دارد.

وی افزود:آشکارسازی نوری برای طول موج های 400 الی 1100 نانومتر، قابلیت تقویت سیگنال ورودی در چهار سطح مختلف، پهنای فرکانسی بالا با زمان پاسخ 10 نانوثانیه، پاسخ خطی در ناحیه وسیع شدت فرودی، کوپلاژ فیبری از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این آشکارساز محسوب می شوند.

عربانیان اضافه کرد: شمارشگر همزمانی از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است که در چیدمان‌های اپتیک کوانتومی و هر چیدمان دیگری که برای حذف نویز از شمارشگر همزمانی استفاده می شود کاربرد دارد. این دستگاه دارای دو درگاه برای سیگنال ورودی و یک درگاه برای سیگنال خروجی است.

وی توضیح داد: همچنین این دستگاه دارای یک نمایشگر است که مقدار شمارش هر کانال و همچنین تعداد همزمانی ها را برحسب تعداد بر ثانیه نمایش می دهد. این شمارشگر برای مطالعه خواص مشترک دو یا چند ذره، اندازه گیری درهم‌تنیدگی، استفاده در آزمایش های کوانتومی، مطالعه تجربی برخورد ذرات زیر اتمی و همچنین در حوزه فیزیک اتمی، مولکولی و اپتیکی کاربرد دارد.

این پژوهشگر اضافه کرد: جدیدترین محصول این شرکت، آشکارساز تک فوتون در ناحیه 1550 و مخابراتی است. آشکارسازی که در اغلب فناوری های کوانتومی مانند رمز نگاری کوانتومی قابل استفاده است.

عربانیان گفت: آشکارسازهای تک فوتون AB-FC-SPD-IR بر پایه APD و جهت کاربرد در طول موج های مادون قرمز طراحی شده اند. این آشکارسازها با ورودی فیبر نوری بوده و بازده آشکارسازی آن در طول موج 1550 نانومتر برابر 25 درصد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته