دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عرضه دستگاه استخراج فوق بحرانی مواد مؤثر دارویی در نمایشگاه ایران‌ساخت ۱۴۰۲

عرضه دستگاه استخراج فوق بحرانی مواد مؤثر دارویی در نمایشگاه ایران‌ساخت ۱۴۰۲
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه بومی استخراج فوق بحرانی پنج لیتری دیجیتالی شده که کاربرد‌های گسترده‌ای در داروسازی دارد.
کد خبر : 889188

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرش بهزادی، مدیر فنی یک شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت ما موفق به ساخت دستگاه سوپرکریتیکال یا سیال فوق‌بحرانی شده که در دو مدل پنج لیتری و نیم لیتری تهیه شده است. کار دستگاه این است که سیال دی ‎اکسیدکربن را به فاز بحرانی می‌برد. در واقع فاز سوپرکریتیکال بین مایع و گاز است که امکان استخراج مواد از فاز گازی را فراهم می‌کند. 

وی با تشریح مشخصات دستگاه استخراج فوق‌بحرانی گفت: دمای استخراج پایین برای جلوگیری از تجزیه محصول نهایی، عصاره‌گیری بهینه با کنترل دقیق دما و فشار، عدم وجود تفاله و ته‌نشینی در محصول نهایی، بازیابی حلال و تولید نکردن آلاینده از ویژگی‌های این دستگاه استخراج است.

بهزادی تصریح کرد: اجزای دستگاه شامل پمپ CO۲ با فشار کاری ۵۰۰ بار و دبی ۵۰ لیتر بر ساعت و پمپ حلال با فشار کاری ۵۰۰ بار است. تمام لوله‌ها، اتصالات و مخازن از جنس فولاد ضدزنگ S۳۱۶ با فشار کاری شش‌هزار psi، دو فلومتر برای حلال و سیال فوق بحرانی، چهار شیر اطمینان جهت افزایش ایمنی، سه پمپ ضد زنگ جهت گردش آب گرم، سیستم تبرید مناسب، حسگر فشار در نقاط مختلف، حسگر دما تیپ PT۱۰۰ در نقاط مختلف و نمایشگر جهت نمایش دما در نقاط مختلف در صورت استفاده از سیستم نمایش دیجیتال است.

وی با بیان اینکه کاربرد این دستگاه در داروسازی است، تصریح کرد: تفاوت این دستگاه با دستگاه‌های مشابه دیگر این است که کار استخراج آن در دمای پاینی انجام می‌شود یعنی ماده مؤثر آن دچار تغییر نشده و کیفیت آن نیز کاهش نمی‌یابد.

بهزادی تأکید کرد: دستگاه استخراج فوق بحرانی پنج لیتری دیجیتالی، تجاری‌سازی شده و به بسیاری از کشور‌ها نیز صادر شده است و در ایران نیز دو شرکت این محصول را خریداری کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته