دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان کشور انجام شد؛

رفع تاریکی واحد‌های کم‌نور با ساخت نورگیر هوشمند خورشیدی

رفع تاریکی واحد‌های کم‌نور با ساخت نورگیر هوشمند خورشیدی
یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت نورگیر هوشمند خورشیدی شده که با استفاده از فضای موجود راه پله‌ها و نورگیرها، نور بسیار مناسب و طبیعی را به ساختمان‌ها هدایت می‌کند و باعث کاهش مصرف انرژی واحد‌های زیرین ساختمان می‌شود.
کد خبر : 888184

مسعود فیضی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: یکی از دغدغه‌های مهندسان معمار و سازنده‌ها تاریک بودن برخی از اتاق‌ها یا واحد‌های ساختمانی است. با افزایش تعداد طبقات ساختمان، شدت نور انتقالی به طبقات پایین کمتر می‌شود. اهمیت این مسئله باعث شد تا تیم تحقیق و توسعه این شرکت نورگیر هوشمند خورشیدی متناسب با نیاز‌های بومی ساختمان‌های کشورمان طراحی و تولید کند. 

وی درباره این سیستم هوشمند گفت: در این سیستم پنل آیینه‌ای روی پشت بام نصب می‌شود. این پنل چرخشی است و می‌تواند نور خورشید را رهگیری کند و به پنل آیینه دوم (که روی نورگیر ثابت متصل است) انتقال دهد. 

وی افزود: این سیستم می‌تواند با توجه به معماری ساختمان‌ها و در نظر گرفتن نورگیر (پاسیو) در ضوابط شهرداری‌ها و با استفاده از فضای موجود راه پله‌ها، نور بسیار مناسب و طبیعی را به ساختمان‌ها هدایت کند و باعث کاهش مصرف انرژی واحد‌های زیرین ساختمان شود. 

فیضی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی میان میزان نور خورشید دریافتی و تولید سروتونین وجود دارد، هورمون سروتونین باعث احساس شادی بیشتر، افزایش کیفیت خواب و کاهش اضطراب می‌شود؛ از این رو هدایت نور توسط این سیستم به طبقات زیرین ساختمان باعث افزایش سلامتی مردم جامعه می‌شود. 

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، اغلب فروش واحد‌های طبقه پایین به علت چنین مسئله‌ای سخت‌تر است. ورود به این مقوله و به‌کارگیری این سیستم باعث می‌شود سازندگان با صرف هزینه‌ای مناسب چنین مشکلی را برطرف کنند.

این پژوهشگر به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هرچند اکنون این سیستم ثبت اختراع شده و دانش‌بنیان است، اما هنوز فرهنگ استفاده از این سیستم در ایران نهادینه نشده است. باید چنین سیستم هوشمندی تبلیغ شود. انتظار داریم چنین سیستمی در مجموعه‌های بزرگ که پروژه‌های بزرگ صنعتی و ساختمانی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. امید داریم مجموعه ما نیز در پروژه‌های بزرگ به ویژه پروژه نهضت ملی مسکن دخیل باشد.

وی به ضرورت استفاده از چنین سیستم‌هایی در کشور تأکید کرد و افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اکنون مورد توجه کشور‌های دنیا قرار گرفته است. اکثر کشور‌ها طی پنج الی ۱۰ سال آینده مقدار زیادی از انرژی‌شان را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین خواهند کرد. اکنون میانگین روز آفتابی ایران نسبت به سایر کشور‌ها زیاد است. ما نیز می‌توانیم همگام با کشور‌های دیگر از این سیستم برای کاهش مصرف انرژی و محیط زیست‌مان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته