فرایند تبدیل ایده به محصول دانشگاهها ناقص است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، لیلا سعیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب و دبیر کمیته علمی انجمن شرکتهای دانش بنیان در نشست بررسی چشم انداز شرکتهای دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه که امروز درکانون انجمنهای صنفی کارفرمایی استان تهران برگزار شد، گفت: چالش اصلی شرکتهای دانش بنیان نبود ارتباط موثری بین دانشگاه و صنعت است به همین دلیل شرکتهای دانش بنیان زمانی که ایدهای را ارائه میدهند، هیچگاه به محصول تبدیل نمیشود.
وی افزود: علت اصلی اینکه درصد بسیار اندکی از ایدههای فناوران و نخبگان به محصول تبدیل میشود این است که در دانشگاهها فرایند مناسبی وجود ندارد تا به صورت سیستماتیک فرایند تبدیل ایده به محصول را گام به گام تعریف کند و ارتباط موثری بین صنعت و دانشگاه از طریق شرکتهای دانش بنیان به وجود آورد.
وی به راه اصلی برون رفت از این مشکل اشاره کرد و در این خصوص اظهارداشت: دانشگاه باید از رسالههای دکترا و کارشناسی ارشد اساتید برجسته دانشگاهها برای رفع نیازهای بخش صنعت استفاده کند؛ دانشگاه باید نیازهای صنعت را شناسایی و در رسالهها و پایان نامه ارائه دهد، سپس باید از طریق شرکتهای دانش بنیان، ایدههای فناوران را تبدیل به محصول کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ماحصل و نتیجه محصولات شرکتهای دانش بنیان که به صورت ملی و بین المللی در بازار ارائه میشوند باید در اختیار دانشجویان، اساتید دانشگاهها و دانشگاهها اختصاص پیدا کند. بدین منوال میتوان ارتباط موثری بین دانشگاه و صنعت از طریق شرکتهای دانش بنیان ایجاد کرد.
سعیدی تاکید کرد: ما در انجمن شرکتهای دانش بنیان اکنون خدمات مختلفی به شرکتهای دانش بنیان ارائه میدهیم. تجاری سازی محصولات، شناسایی شرکتهای دانش بنیان و معرفی آنها به دولت و ایجاد ارتباط میان دولت و شرکتهای دانش بنیان از جمله این برنامه هاست. اکنون حدود ۲۰ درصد از محصولات شرکتهای دانش بنیان به مرحله تجاری سازی رسیده اند که قصد داریم با ارائه این خدمات، میزان صادرات این شرکتها را افزایش دهیم.
انتهای پیام/