دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

دانش‌بنیان‌شدن صنعت حفر چاه‌های نفت با تولیدات فناورانه

دانش‌بنیان‌شدن صنعت حفر چاه‌های نفت با تولیدات فناورانه
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات بار اولی آن‌ها حمایت لازم شود، می‌توانند به دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز به‌ویژه در بخش حفر چاه‌ اقدام کنند و در این بخش‌ها تحریم‌ها را از بین ببرند.
کد خبر : 886979

پرویز محمدنژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تأثیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات بار اولی این شرکت‌ها بر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز کشور، اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها برای بسیاری از بخش‌های ضروری و مهم کشور می‌توانند دانش یا محصول داشته باشند به طور مثال برای رفع نیاز‌های مهمی مانند دارو و بهداشت که تحت تحریم است، می‌توان از تجهیزات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

حرکت دنیا به سمت حفر چاه‌های مورب و ضرورت بهره‌گیری از توان دانش‌بنیان‌ها

وی با بیان اینکه در حوزه تولید تجهیزات نفت و بحث حفاری نفت کشور‌های پیشرفته دنیا به سمت حفر چاه‌های مورب رفته‌اند و دیگر چاه‌های مستقیم حفر نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: با حفر چاه‌های مورب می‌توان به نفت در هر نقطه‌ای از جهان دسترسی پیدا کرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تحریم یکی از موضوعاتی است که موجب شده نتوانیم از این تجهیزات بهره‌مند شویم؛ بنابراین باید از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات بار اولی تولیدی آن‌ها در این صنعت استفاده شود؛ چراکه تجهیزات تولیدی آن‌ها از حیث قیمت و کیفیت از نمونه مشابه خارجی مناسب‌تر هستند.

چاه‌های نفت

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: برای حمایت از این شرکت‌ها باید نوع نگاه را عوض کرد. اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات بار اولی آن‌ها حمایت لازم بشود آن‌ها می‌توانند به دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز کشور اقدام کنند و در این بخش‌ها تحریم‌ها را از بین ببرند.

مقاومت مدیران دولتی در برابر استفاده از تجهیزات تولیدی بار اول دانش‌بنیان‌ها

محمدنژاد خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه‌های دولتی عمدتاً در برابر استفاده از تجهیزات تولیدی بار اول مقاومت می‌کنند، ولی با استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان به مدیران دستگاه‌های دولتی مجوز ترک تشریفات قانونی داده شده تا مسیر آن‌ها برای استفاده از این محصولات هموار شود.

علاقه به واردات و سود نهفته و مقاومت در برابر تولیدات دانش‌بنیان‌ها

این نماینده مجلس یازدهم با انتقاد از مقاومت برخی گروه‌ها در برابر تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و افزود: این گروه‌ها نمی‌خواهند تولید داخل رونق بگیرد و علاقه‌ای که به واردات و سود نهفته در آن دارند باعث می‌شود آن‌ها نگذارند تولید داخل رونق بگیرد.

چاه‌های نفت

محمدنژاد عنوان کرد: علاقه‌ای که به واردات تجهیزات وارداتی و قاچاقی هست، باعث شد که این شرکت‌ها تاکنون نتوانند قوی شده و روی پای خود بایستند. هزینه‌های تولید این تجهیزات تولیدی بار اول شرکت‌های دانش بنیان فوق العاده بالاست و به همین دلیل تلاش شده با مشوق‌ها شوق و اشتیاق آن‌ها را به تولید بیشتر کرد.

باید مسئولیت‌ها را به جوانان خلاق و صاحب ایده داد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این شرکت‌ها و تولیدات آن‌ها می‌توانند اثرات بسیار زیادی را در اقتصاد کشور بگذارند، افزود: باید مسئولیت‌ها را به جوانان خلاق و صاحب ایده داد. زیرا این جوانان می‌توانند با طرح‌های دانش بنیانی مبتنی بر دانش روز از وابستگی به خارج بکاهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید در حوزه خدمات و تولید نیز بیشتر فعال شوند و در حوزه خدمات سیستمی و ساختاری هم ورود کنند تا در این بخش‌ها هم مشکلات کشور برطرف شود. وقتی کار مفید کارکنان اجرایی بالا برود با اقدامات این شرکت‌های دانش‌بنیان، سود زیادی نصیب کشور خواهد شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم بر استفاده و حمایت از تولیدات داخلی و شرکت‌های دانش بنیان که منجر به جهش تولید می‌شوند، تاکید کرده‌اند و با حمایت از این شرکت‌ها در واقع از تولید بهره‌ور حمایت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته