دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

منظومه ماهواره‌ هواشناسی چین/ ۴ ماهواره در مدار قرار گرفت

منظومه ماهواره‌ هواشناسی چین  ۴ ماهواره در مدار قرار گرفت
چین به منظور تکمیل هرچه سریع‌تر منظومه ماهواره‌های هواشناسی خود، ساعاتی پیش ۴ ماهواره را در مدار از پیش تعیین شده مستقر کرد.
کد خبر : 886953

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، چین چهار ماهواره «تیانمو-۱» را راه‌اندازی کرده است تا مجموعه ماهواره‌های هواشناسی خود را به مرور زمان تکمیل کند. این ماهواره‌ها به منظور جمع‌آوری اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی آب‌وهوا استفاده می‌شوند. 

این ماهواره‌ها تغییرات سیگنال‌های ارسال‌شده توسط ماهواره‌های ناوبری مانند جی‌پی‌اس و بیدو را هنگام عبور از جو زمین تشخیص می‌دهند.

ماهواره‌های یادشده توسط یکی از مجموعه‌های تابعه شرکت علوم و صنایع هوافضای چین توسعه یافته‌اند.

ماهواره‌های «تیانمو-۱» قادر به گرفتن عکس‌های تهاجمی از اقلیم و آب‌وهوای سطح زمین و جمع‌آوری اطلاعات هوابرد نیز هستند. 

فرستادن چنین ماهواره‌هایی می‌تواند به دقت بیشتر در پیش‌بینی آب‌وهوا کمک کند و همچنین همکاری در حفاظت از محیط زیست و مدیریت بحران‌های طبیعی را آسان‌تر کند.

موشک «کوایژو-۱ای» که حامل این چهار ماهواره هواشناسی بود از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین به مدار زمین رفت.

این پرتاب ساعاتی پیش صورت گرفت و موشک چینی که حامل ماهواره‌های شماره ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ بود، در ساعت ۹ صبح به وقت پکن برای اجرای عملیات تعریف شده پرتاب شد.

این ماهواره‌ها با موفقیت وارد مدار از پیش تعیین شده خود شده‌اند و برای ارائه خدمات داده‌های هواشناسی تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماهواره‌های دیگری از این صورت فلکی ژانویه سال جاری میلادی (دهم دی ماه سال گذشته شمسی) و پس از آن ماهواره‌های دیگری در ماه مارس و ماهواره‌های دیگری در ژوئیه پرتاب شده‌اند.

پرتاب روز دوشنبه بیست و سومین ماموریت پروازی انجام شده توسط موشک‌های حامل «کوایژو-۱ ای» است.

ماهواره‌بر کوایژو-۱ای از سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله فوقانی سوخت مایع تشکیل شده و قادر است تا ۲۰۰ کیلوگرم محموله را به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین ارسال کند. نخستین پرتاب ماهواره‌بر ۲۰ متری «کوایژو-۱ای» در ۲۰۱۷ انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته