دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره‌های سنجش از دور نجات‌بخش زلزله‌زدگان چینی

ماهواره‌های سنجش از دور نجات‌بخش زلزله‌زدگان چینی
چین پس از زلزله ۶.۲ ریشتری که به‌تازگی شمال غربی این کشور را لرزاند به سرعت اقدامات فناوری پیشرفته از جمله ماهواره‌ها و هواپیمای بدون سرنشین را برای نجات اضطراری به کار گرفت.
کد خبر : 886063

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، در زمان بلای طبیعی مانند زلزله، استفاده از ماهواره‌ها و هواپیماها عملیات نجات را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌هایی که توسط ماهواره‌ها و هواپیماها جمع‌آوری می‌شوند، به تیم‌های نجات اطلاعات مهمی را درباره مناطق زلزله‌زده می‌دهد.

این اطلاعات می‌تواند شامل ارزیابی خسارت، تعیین محل نیازمندی‌ها برای کمک‌رسانی و همچنین یافتن افراد مفقودشده باشد.

تصاویر ماهواره‌ای که با استفاده از سامانه‌های سنجش از دور (Remote Sensing) تهیه می‌شوند، این امکان را می‌دهند که به وضوح خسارت‌ها و تغییرات ناشی از زلزله را در یک منطقه مشاهده شوند. این تصاویر می‌توانند به تیم‌های نجات کمک قابل مباحظه‌ای کنند تا مناطق محروم را تشخیص داده و نقاط مورد نیاز را جست‌وجو کتند.

علاوه بر تصاویر ماهواره‌ای، هواپیماها همچنین می‌توانند اطلاعات مفیدی را در مورد مناطق زلزله‌زده ارائه دهند. از جمله این امکانات می‌توان به تصاویر زمین‌شناسی اشاره کرد. این داده‌ها به تیم‌های نجات امکان می‌دهند تا مناطق خطرناک را تشخیص داده و منابع آبی و راه‌های عبور را شناسایی کنند.

به طور کلی، استفاده از تکنولوژی ماهواره‌ای و هواپیماها در عملیات نجات پس از زلزله عملکرد تیم‌های نجات را در جست‌وجو و نجات مؤثرتر تسهیل می‌کند و بهبود قابل توجهی در زمان واکنش و تأمین منابع مورد نیاز به دنبال دارد.

پس از زلزله ۶.۲ ریشتری که نیمه شب دوشنبه شهرستانی در استان گانسو در شمال غربی چین را لرزاند، چین به سرعت اقدامات فناوری پیشرفته از جمله ماهواره‌ها و هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را برای نجات اضطراری به کار گرفت.

مرکز کاربردی سنجش از دور ماهواره‌ای زمینی وزارت منابع طبیعی، پایش اضطراری زلزله را پس از وقوع زلزله راه‌اندازی کرد.

این مرکز بلافاصله تصاویر سنجش از دور گرفته شده توسط ماهواره های با وضوح بالا «گائوفن-2» (Gaofen-2) و «ژیوان-3» (Ziyuan-3) این کشور را جمع آوری کرد و داده‌های قبل از وقوع فاجعه را به خطوط مقدم نجات در گانسو و چینگهای، استان هم‌جوار آن ارسال کرد تا به تلاش های امدادی کمک کند. 

ماهواره مرکز منابع چینی شرکت علوم و فناوری هوافضای چین چهار ماهواره را برای نظارت بر وضعیت در مناطق زلزله زده مستقر کرد.

موقعیت‌های که در اثر بلایای طبیعی مانند رانش زمین رخ می‌دهد را می‌توان از طریق تصاویر سنجش از دور با وضوح بالا رصد کرد.

بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی که توسط این کشور به طور مستقل توسع یافته نیز در خدمت شرایط اضطراری است که عمدتاً در عملیات هوایی، پرتاب تجهیزات و مواد و عملیات نظامی غیر جنگی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته