دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس فناوری اطلاعات پاسخ می‌دهد؛

چرا باید استفاده از اینترنت فیبر نوری را به شبکه همراه ترجیح دهیم؟

چرا باید استفاده از اینترنت فیبر نوری را به شبکه همراه ترجیح دهیم؟
کارشناس فناوری اطلاعات گفت: در کشور ما شبکه‌های ثابت به نسبت شبکه همراه توسعه کمتری پیدا کرده است به همین دلیل دو سوم استفاده مردم از نظر حجم ترافیک اینترنت روی شبکه همراه است.
کد خبر : 884306

محمد کشوری کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا در مورد تمایل بیشتر مشترکان به استفاده از اینترنت شبکه همراه به جای اینترنت ثابت گفت: در کشور ما شبکه‌های ثابت به نسبت شبکه همراه توسعه کمتری پیدا کرده است به همین دلیل دو سوم استفاده مردم از نظر حجم ترافیک روی شبکه همراه است؛ البته این به معنا نیست که شبکه همراه توسعه خوبی داشته است؛ چراکه طی 10 تا 15 سال گذشته و بعد از خصوصی شدن شرکت مخابرات، شبکه ثابت هم به خوبی رشد نکرده و نتوانسته همگام با دیگر کشورها در این زمینه حرکت کند؛ زیرا بسیاری از کشور‌ها که وضعیت مشابه ما داشتند از سال ۲۰۰۹ شروع به توسعه شبکه فیبر نوری کردند.

در توسعه شبکه فیبر نوری‌ عقبیم

وی با تأکید بر لزوم توسعه فیبر نوری در زیرساخت‌های مخابراتی ادامه داد: باتوجه به اینکه شبکه‌های مسی با محدودیت سرعت مواجه هستند، توسعه شبکه ثابت با فیبر نوری ضروری است و باید هرچه سریع‌تر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم؛ چراکه ما در این زمینه عقب افتاده هستیم. از طرفی توسعه فیبر نوری در درازمدت تأثیر خود را روی شبکه همراه نشان خواهد داشت و نمی‌توانیم  ظرف یکی دوسال انتظار داشته باشیم تغییر جدی رخ دهد. سه چهار سال زمان لازم است که تعداد مشترکان شبکه فیبر نوری  که اکنون از ۵۰۰ هزار تا کمتر است به حد قابل قبول چند میلیونی برسد. 

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: در دنیا عموماً واقعیت برآمده از ویژگی‌های فنی و اقتصادی شبکه مطرح است. مثلا با محدودیت فیزیکی و هزینه‌ای مواجه هستیم به این صورت که هر گیگابایت اینترنت در شبکه ثابت بسیار ارزان‌تر از شبکه همراه است. از طرف دیگر شبکه همراه نیاز به فرکانس دارد که منبع آن کمیاب و گران قیمت است، محدودیت فرکانس و حجم زیاد داده برای انتقال داده از طریق شبکه همراه نیز وجود دارد که نیاز به محدوده فرکانسی بیشتر داریم.

وی افزود: شبکه‌های ثابت مبتنی بر فیبر نوری، چون حجم نزدیک به نا‌محدود در انتقال داده دارند، قیمت هر گیگابایت در انتقال داده در درازمدت خیلی مقرون به صرفه است؛ اما شبکه‌های مسی که اینترنت ثابت توسط آن‌ها تأمین می‌شود، محدودیت انتقال ترافیک کمتر است و هزینه تمام شده پایین‌تری دارد در نتیجه اگر بر اساس حجم ترافیک بسنجیم تعرفه تلفن ثابت ارزان‌تر است.

کشوری خاطرنشان کرد: مثلاً در انگلیس هر مشترک به طور متوسط در ماه ۵۰۰ گیگابایت روی شبکه ثابت ترافیک و در شبکه همراه ۲۰ گیگابایت با هزینه مشابه مصرف می کند؛ اما در کشور ما این طور نیست و هزینه همراه در مقابل ترافیک دریافتی توسط مشترک بسیار پایین است.

باید استفاده از اینترنت ثابت را به همراه ترجیح دهیم

این کارشناس فناوری اطلاعات بیان کرد: در مجموع گسترش استفاده عموم از شبکه همراه سیاست درستی نیست و حتما باید شبکه ثابت پایدار و باسرعتی داشته باشیم که مردم در خانه، محل کار و یا مراکز عمومی ترجیح دهد که به اینترنت ثابت متصل شوند؛ زیرا با توجه به توضیحات بیان شده شبکه سیمی می‌تواند کیفیت بهتر، پایدارتر و با هزینه کمتر در اختیار مشترک قرار دهد و این سیاستی درستی است که در دنیا وجود دارد.

وی اظهار کرد: در کشور ما نرخ هر گیگابایت ترافیک به نسبت سال‌های قبل تفاوت معناداری نکرده و با رقابت صورت گرفته بین اپراتور‌ها در سال‌های اخیر قیمت‌ اینترنت همراه کاهش داشته؛ اما با تورم و افزایش نرخ ارز، نگهداری و توسعه شبکه برای اپراتور‌ها مشکل و افزایش قیمت با واقعیت اقتصادی موجود منطقی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته