هواپیماهای مافوق صوت به فناوری پلاسما مجهز میشوند
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده میگوید، فناوری پلاسمای جدید ناسا در طول پرواز مافوق صوت پسا را کاهش میدهد. این سازمان ادعا میکند که این فناوری «سادهتر از روشهای معمولی برای کنترل هواپیماهای مافوق صوت» است.
برنامه انتقال فناوری ناسا حقوق خود را برای شکل جدیدی از نیروی محرکه که از آهنرباهای الکتریکی برای کنترل جریان پلاسما بر فراز هواپیماها و فضاپیماهایی که با سرعتهای مافوق صوت پرواز میکنند، دریافت کرده است.
هنگامیکه وسایل نقلیه در جو با سرعت مافوق صوت که حداقل پنج برابر سریعتر از سرعت صوت است پرواز میکنند، جریانی از گازهای باردار تولید میکنند. مفهوم ناسا شامل دو الکترود است که روی سپر حرارتی یک هواپیما یا فضاپیما به همراه یک آهنربای الکتریکی در زیر سپر حرارتی تعبیه شده است. این جفت الکترود، بار الکتریکی را در جریان یونیزه گاز خارج از سفینه یا برای شارژ باتری یا برای تغذیه یک سیم مبتنی بر الکترومغناطیس که در هواپیما یا فضاپیما تعبیه شده است، جذب میکند.
ناسا میگوید، آهنربای الکتریکی میتواند برای کنترل جریان گاز در اطراف فضاپیما، یا برای کاهش نیروی پسا (اصطکاک جوی) یا هدایت وسیله نقلیه استفاده شود. این مفهوم براساس چیزی است که به عنوان مگنتوهیدرودینامیک یا «ام اچ دی» (MHD) شناخته میشود که از میدانهای الکتریکی و مغناطیسی برای کنترل جریان گازها یا مایعات استفاده میکند.
این فناوری به دلیل ایجاد پلاسما در اطراف سطح هواپیما، میتواند جریان هوا را به طور قابل توجهی تغییر دهد. پلاسما تولیدشده توسط دستگاههای پلاسماژنراتورها کنترل شده و مدیریت میشود. هنگامی که پلاسما ایجاد میشود، الکترونهای آن با جریان هوا تعامل میکنند و جریان هوا را تغییر میدهند. این تغییرات در جریان هوا باعث کاهش مقاومت و افزایش سرعت پرواز میشود.
فناوری پلاسمایی جدید این سازمان قابلیت اعمال در فضاپیماها و وسایل پروازی دیگر را داراست و میتواند بهبود قابل ملاحظهای در عملکرد پروازهای مافوق صوت و حتی کاهش هزینههای ساخت و نگهداری آنها فراهم کند. در حال حاضر، فناوری ناسا در مراحل آزمایشی قرار دارد اما، امکان نقل و انتقال سریعتر و کارآمدتر در صنعت هوافضا و پروازهای مافوق صوت را فراهم میکند.
انتهای پیام/