دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فناوری و آلودگی هوا؛ (۲)

معرفی فناوری‌هایی که به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند

معرفی فناوری‌هایی که به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند
از آنجایی که فناوری راهگشای بسیاری از مشکلات است و اکنون مشکل آلودگی هوا گریبان‌گیر برخی کشور‌ها شده درصدد هستیم تعدادی فناوری و تکنولوژی برای جلوگیری از این معضل معرفی کنیم.
کد خبر : 883763

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، افزایش ساکنان شهرها و ارتقای زندگی شهری طوری پیش می‌رود که گاهی آلودگی‌های مختلف ازجمله صوتی، هوا، بصری و ... را به همراه دارد؛ اما کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند تا حدودی این مشکلاتی که گریبان‌گیر آنها شده است را با فناوری حل کنند. از اقدامات این کشورها می‌توان چنین انگاشت که تکنولوژی نخستین و آخرین راه بشری برای حل مشکلات است از این رو تکنولوژی‌های مختلفی را به‌کار برده‌اند تا زندگی آسوده‌تری را تجربه کنند.

از آنجایی که این موضوع اهمیت دارد توانستیم در بخش نخست فناوری‌های موجود را که در خارج از کشور به کار گرفته شده را با عنوان «فناوری‌های پایدار در دسترس که می‌تواند آلودگی هوای شهری را کاهش دهد» معرفی کنیم. اکنون می‌خواهیم برخی دیگر از این فناوری‌ها را معرفی کنیم.

سیستم‌های تهویه هوای شخصی

آلودگی هوای شهر‌ها وارد خانه‌ها نیز می‌شود. هر اونس هوا در خانه شما اگر تمیز نشود حاوی 40 هزار یا بیشتر ذره غباراست. از این رو بسیار اهمیت دارد که خانه‌ها از سیستم تهویه استفاده کنند؛ چراکه برخی از خانواده‌ها بیش از سایران آلودگی هوا را استنشاق می‌کنند.

داشتن سیستم‌های تهویه خانگی یکی از راه‌های پاک سازی هوای استنشاقی درون خانه محسوب می‌شود.

دستگاه‌های تصفیه سایت‌های ساخت و ساز 

تحقیقات نشان می‌دهد ۲۳ درصد آلودگی هوای شهری ناشی از پروژه‌های ساخت و ساز است. این یکی از مهمترین نگرانی‌ها در شهرهاست؛ چراکه همیشه در سطح شهر کار‌های عمرانی و ساختمانی در حال انجام است.

دستگاه‌های تصفیه بزرگ در شهر‌های فناورانه و پیشرفته در طول روز کاری هوا را از یک سو وارد تصفیه خانه‌ها کرده و از سوی دیگر هوای پاک را برای تنفس کارگران بیرون می‌دهد. این دستگاه‌های تصفیه کننده غبار و دیگر آلاینده ها، هوایی را که افراد در حین کار و یا عبور از کنار سایت، تنفس می‌کنند پاک می‌کنند.

 حسگر‌های کیفیت هوا 

گاهی اوقات هوای شهر برای تنفس نسبت به سایر روز‌ها ایمن‌تر و بی خطرتر است. افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت‌ها و یا اپلیکیشن ها، میزان آلودگی همان لحظه را در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند بررسی کنند.

بسیاری از شهر‌ها حسگر‌های هوا برای خوانش فوری و دقیق آلودگی هوا نصب کرده اند. مثلاً در شیکاگو این حسگر‌ها در سال ۲۰۱۴ روی تیر‌های چراغ برق نصب شدند تا چهار ماده آلاینده رایج مانند دی اکسید کربن و ذرات معلق را رصد کنند.

این تراشه‌ها برای رصد ترکیبات آلی فرار به روز رسانی خواهند شد البته وقتی که این فناوری تجاری شود. توانایی به روز رسانی بدون نصب دوباره فناوری‌های جدید یکی از فواید بسیار فناوری‌های نوظهور برای بهبود کیفیت هوا در شهرهاست.

پاشش بارانی 

وقتی در شهرهای بزرگ برف یا باران می بارد ذرات آب پیش از رسیدن به زمین آلودگی ها و مواد شیمیایی را به خود می‌گیرند. دوره های طولانی تر بارش در یک مکان، آلودگی بیشتری را از هوا جذب می کند اما سامانه های بارشی دوره های مختلفی دارند و از مناطق سریع عبور می کنند.

فناوری پاشش بارانی این فرایند مفید را با هر میزان که مردم لازم داشته باشند تکرار می کند. این فناوری به ویژه در مناطقی که میزان زیادی آلودگی هوا وجود دارد بسیار مفید واقع می‌شود.

 اجاق‌های زیست توده خانگی 

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند 2.6 میلیارد نفر با نفت سفید آشپزی می کنند که آنها در خطر استنشاق گازهای مهلک قرار می دهد.

در کشورهای در حال توسعه این شیوه بسیار رایج است اما سوخت زیست توده یک جایگزین در دسترس آسان است. این ماده حاوی ترکیبات زیست تخریب پذیر طبیعی مانند چوب، پسماند کشاورزی و فضولات حیوانی است. مردم می توانند به هر سه این ترکیبات در جایی که زندگی می کنند دسترسی یافته و سوخت را در خانه بسازند.

البته برای کسانی که از اجاق های زیست توده به طور طولانی در خانه استفاده می کنند نگرانی وجود دارد چرا که این سوخت مونوکسید کربن تولید نمی کند اما بخار دی اکسید کربن آزاد می کند که برای مکان هایی که سیستم تهویه ندارند سمی است.

توسعه فناوری پاکسازی هوا ادامه خواهد یافت و به مردم این مناطق خواهد رسید.

جاروکردن آلودگی‌های اگزوزی 

شهرهایی که زیرساخت‌های بزرگراهی عظیم دارند تمرکز بیشتری بر روی آلاینده های هوا ناشی از خودروها دارند.

بسیاری از این شهرها زیر جاده ها را لوله کشی کرده اند تا آلاینده ها را جذب کند. این سیستم محفظه هایی را با لوله کشی به هم مرتبط می کند که به سطح خیابان می آید و هوا را می مکند تا اوزون، هیدروکربن و مونوکسید کربن را جذب کنند.

این فناوری نوین دیگری است که هوای شهرها را برای تنفس بی خطر تر می‌کند به ویژه برای افراد پیاده که در طول خیابان های شلوغ و پرترافیک تردد دارند.

 سطوح بتنی خود تمیز شونده 

ساختمان‌های بتنی ضد آتش هستند و در برابر آب و هوای شدید مقاومند. از این رو یک راهکار ساخت و ساز شهری بهینه تلقی می شوند.

این ساختمان‌ها انتخاب بهتری هستند وقتی معماران از بتن های خودتمیز شونده برای پوشش دیوارهای بیرونی و سقف استفاده کنند. این بتن های خودتمیزشونده از فوتوکاتالیست‌ها و نور برای تجزیه مواد آلاینده استفاده می کنند و آن را از بتن دور نگه می دارد. از آنجایی که این فناوری می‌تواند ملزومات شهری مانند پارکینگ‌ها و پیاده رو را نیز بسازد یک راهکار مطلوب وسیع مبارزه با آلودگی در نظر گرفته می‌شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته