دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اروپا با وضع قوانین موقت هوش مصنوعی موافقت کرد

اروپا با وضع قوانین موقت هوش مصنوعی موافقت کرد
اتحادیه اروپا به تصویب یک توافق موقت در مورد قوانین مهم استفاده از هوش مصنوعی رضایت داد.
کد خبر : 883744

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، دولت‌های اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که قوانینی جدید را برای استفاده از هوش مصنوعی تعریف کنند و به تنظیم و کنترل استفاده از آن بپردازند.

اتحادیه اروپا به سمت تبدیل شدن به نخستین قدرت بزرگ جهانی می‌رود که قوانین حاکم بر هوش مصنوعی را وضع می‌کند. توافق روز جمعه بین کشور‌های اتحادیه اروپا و اعضای پارلمان اروپا پس از نزدیک به ۱۵ ساعت مذاکره که خروجی یک مناظره تقریبا ۲۴ ساعته در روز پنج‌شنبه بود انجام شد.

هدف این توافق ایجاد حفاظت بیشتر از شهروندان اروپایی در مقابل خطرات استفاده از هوش مصنوعی است. این توافق شامل مقرراتی است که شرکت‌های سازنده الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ملزم به رعایت محدودیت‌هایی می‌کند و همچنین شفافیت و حفاظت از داده‌های شخصی را تأمین می‌کند.

این توافق توسط نمایندگان اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شود و قرار است به‌طور رسمی به تضمین حقوق و آزادی‌های مردم اروپا در مورد هوش مصنوعی پرداخته شود. این توافق قدم مهمی در جهت تأمین استفاده از هوش مصنوعی به صورت اخلاقی و قانونی در اروپا محسوب می‌شود. این توافق همچنین به منظور تأمین یک چارچوب قانونی برای هوش مصنوعی در اروپا طراحی شده است که به مرور زمان می‌تواند به جزئیات بیشتری پیشرفت کند.

پارلمان اروپا ماه گذشته پیشنهاد کره بود، آیین نامه رفتار در ابتدا فقط برای شرکت‌های اصلی هوش مصنوعی که عمدتاً از ایالات متحده هستند، الزام آور باشد. با این حال، سه دولت اتحادیه اروپا نسبت به مزیت رقابتی آشکار برای شرکت‌های کوچکتر اروپایی هشدار دادند و گفتند اعمال این مورد می‌تواند منجر به اعتماد کمتر به امنیت شرکت‌های کوچکتر و در نتیجه مشتریان کمتر شود.

این توافق‌نامه، مدل‌های بنیادی مانند چت‌جی‌پی‌تی و سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی را ملزم می‌کند تا قبل از عرضه به بازار از تعهدات خود پیروی کنند که شامل تهیه اسناد فنی، مطابقت با قانون حق چاپ اتحادیه اروپا و انتشار خلاصه‌های دقیق در مورد محتوای مورد استفاده برای آموزش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته