دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کانون افتا در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ضرورت درگیری بیشتر چرخ‌دنده‌های دانشگاه، صنعت و بازار در صنعت فاوا

ضرورت درگیری بیشتر چرخ‌دنده‌های دانشگاه، صنعت و بازار در صنعت فاوا
رئیس کانون افتا گفت: بازار، دانشگاه و صنعت سه چرخ‌دنده هستند که در ایران درگیری کاملی با هم ندارند و در حوزه آی‌سی‌تی گاهی تولیدات پاسخگوی نیاز بازار نیست.
کد خبر : 883271

ابوالفضل روحانی، رئیس کانون افتا در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره وضعیت نیروی انسانی حوزه فاوا در ایران گفت: به لحاظ بحث استعداد و جذب دانشجو در کشور موقعیت خوبی داریم. در یکی دو دهه گذشته ظرفیت‌های خوبی به دانشگاه‌های سراسری، آزاد اسلامی و غیرانتفاعی وارد شده‌اند. کشور ما معمولا دانشجویان باهوش و تیزهوشی دارد و از لحاظ استعداد وضع خوبی داریم؛ اما دغدغه این است که آیا توانسته‌ایم این دانشجویان را که به لحاظ بضاعت علمی خوب هستند به گونه‌ای تربیت کنیم که بتوانند در بحث‌های فناوری و تکنولوژی کشور را به جلو پیش ببرند و دانش به فناوری تبدیل شود؟

لزوم تبدیل علم به فناوری

وی درباره راه حل این موضوع بیان کرد: در المپیاد‌های مختلف رتبه ما از لحاظ علمی خوب بوده است؛ اما در بحث تبدیل علم به فناوری مشکل‌ها و چالش‌هایی داریم. کشور باید در این زمینه بیشتر کار کند و نقش معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت‌خانه‌هایی که در بخش صنعت هستند در این زمینه می‌تواند خیلی پررنگ باشد. دانشگاه‌ها باید از بحث‌های علمی محض دربیایند و درگیر شوند. در آلمان شرکت‌هایی همچون بنز یا بی ام و دانشگاه‌ها را راهبری کرده و مسائل و انتظارات خود را برای ۵ سال آینده مطرح می‌کنند، سپس عناوین تحقیقاتی روی پروژه‌های دکتری و فوق لیسانس لحاظ می‌شود.

رئیس کانون افتا افزود: این دانش چون کمپانی‌های بزرگ پشت آن هستند تبدیل به فناوری می‌شود. این زنجیره باید در ایران تقویت شود. وضعیت، تعداد ورودی و خروجی‌ها قابل قبول است؛ اما باید در حوزه صنعت درگیر شوند و این قضیه هنوز هم جای کار دارد.

ضرورت درگیری بیشتر چرخ دنده‌های دانشگاه، صنعت و بازار در صنعت فاوا

روحانی درباره وضعیت ارتباط بین دانشگاه و صنعت فاوا در ایران اظهار کرد: بازار، دانشگاه و صنعت سه چرخ دنده هستند که در ایران درگیری کاملی با هم ندارند. سال‌‌های گذشته سورنا ستاری در معاونت علمی ریاست جمهوری کانون‌های هماهنگی بازار، صنعت و دانشگاه‌ها را راه‌اندازی کرد که اقدام شایسته‌ای بود. اتفاقی که در کشور ما افتاده این است که دانشگاه علمی تولید می‌کند که صنعت نمی‌تواند آن را به فناوری و محصول تبدیل کند.

وی افزود: شرکت‌ها با تمام مشکلات و تحریم‌هایی که بر سر راه خود دارند، محصولی را تولید می‌کنند؛ اما بعضاً این محصول به خصوص در حوزه‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات  پاسخگوی نیاز بازار نیست. برای مثال، آنتی ویروس داریم؛ اما عطش خرید محصولات خارجی هنوز هم وجود دارد؛ زیرا نتوانسته‌ایم محصولاتی تولید کنیم که پاسخگوی نیاز‌های قابل قبول کشور باشند.

در قانون‌گذاری دغدغه‌ صنوف را بشنویم

رئیس کانون افتا خاطرنشان کرد: از طرفی هم بعضی اوقات طرح‌ها و برنامه‌ها گامی به جلو هستند و آینده نگری‌های بیش از حدی هم دارند که نیاز امروز بازار نیست. تنظیم این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌شود.

روحانی درباره راه حل این موضوع گفت: باید صنف‌ها را درگیر کنیم. کانون‌ها و تشکل‌هایی راه بیندازیم که چرخ دنده‌های دانشگاه، صنعت و بازار به هم نزدیک‌تر شود. در حوزه بازار یا صنعت، صنوفی را در حوزه‌ آی‌تی و‌ آی‌سی‌تی داشتیم. هرچه بتوانیم صنف‌ها را تقویت کنیم و کار را به آن‌ها واگذار کنیم، خوب است. حتما باید در قانون‌گذاری از صنوف استفاده کنیم، دغدغه‌ها و حرف‌های آن‌ها را بشنویم تا کار مثمری انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته