دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربات مارماهی؛ الگویی برای صرفه‌جویی انرژی در اکتشافات دریایی

ربات مارماهی؛ الگویی برای صرفه‌جویی انرژی در اکتشافات دریایی
دانشمندان امیدوارند با کمک رباتی الهام گرفته شده از ساختار بدن مارماهی از الگوی بهره‌وری انرژی این جانور در طراحی‌های رباتیک آتی و اکتشاف در اعماق دریا‌ها استفاده کنند.
کد خبر : 882678

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از پاپیولار ساینس، تیم تحقیقاتی مؤسسه فناوری فدرال سوئیس، یک ربات شناور ضدآب اختراع کرده که در طراحی آن از مارماهی اقیانوسی الهام گرفته شده است.

ربات «۱-گیلا» (۱-guilla) با تقلید از مدل شنای مارماهی‌ها، راهگشای پژوهشگران در درک هرچه بهتر بیولوژی بدن این جانوران است.

محققان امیدوارند که با مطالعه الگوی‌های فیزیکی و بهره‌وری انرژی «۱-گیلا»، از این معما رمزگشایی کنند که چگونه مارماهی‌ها می‌توانند بدون آنکه غذا بخورند، مسافتی چند هزار کیلومتری را مهاجرت کنند.

در این مدل، باله دمی ربات نقشی مهم در سرعت آن ایفا می‌کند به‌گونه‌ای که وقتی در بیشترین زاویه (۴۵ درجه) قرار می‌گیرد، به قیمت صرف انرژی بیشتر، بر شتاب «۱-گیلا» افزوده می‌شود که البته راهبرد اقتصادی برای سفر‌های طولانی نیست.

برای همین است که هرچه حرکت‌های «۱-گیلا» از حالت موج ثابت به موج سیال تغییر کند، هزینه سفر (مصرف انرژی) هم پایین می‌آید.

با علم به این موضوع، محققان به این فرضیه رسیدند که بازدهی کلی و نه بیشترین سرعت ممکن، کلید مهاجرت طولانی یک مارماهی با معده نسبتاً خالی است.

فناوری الهام‌گرفته‌شده از بدن مارماهی‌ها می‌تواند راهگشای طراحی‌های رباتیک آتی و اکتشاف در اعماق دریا‌ها باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته