دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اقدامات مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی تشریح شد

اقدامات مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی تشریح شد
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اقدامات این مرکز را تشریح کرد.
کد خبر : 881983

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری امروز در نشستی خبری که در محل این معاونت برگزار شد، گفت: مسئولیت توسعه ارتباطات بین‌المللی در معاونت علمی بر عهده این مرکز است.

وی با بیان تاکید بر اینکه فعالیت‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی در ۴ حوزه کلی  است، گفت: فعالیت‌های این مرکز در زمینه‌های توسعه ارتباطات علمی و سرمایه انسانی، کسب و کار‌های بین‌المللی، مبادلات فناوری و ارتباطات بین‌المللی در لایه همکاری‌های دولتی و اجرای سند جامع توسعه روابط علمی جمهوری اسلامی ایران است.

وی درباره ارتباطات علمی و سرمایه انسانی که از وظایف مرکز تعاملات است، گفت: بیشتر تمرکز در این حوزه بر متخصصان ایرانی خارج از کشور است. این حوزه بسیار مهم است چراکه ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را به میدان می‌آورد.

به گفته وی، در این حوزه فعالیت‌های نزدیکی با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور داریم.

میرآبادی تصریح کرد: حوزه دوم فعالیت مرکز تعاملات، کسب و کار‌های بین‌المللی است؛ در دوره جدید معاونت علمی، علاوه بر حوزه علم و فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک مأموریت محول شده است و یکی از ارکان رشد اقتصاد دانش‌بنیان توسعه بازار‌های بین‌المللی به شمار می‌رود. در این حوزه نیز برنامه‌های زیادی در دست اقدام است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ادامه داد: حوزه بعدی مبادلات فناوری و ارتباطات بین‌المللی در لایه همکاری‌های دولتی است. ایجاد ارتباط بین دولت‌ها، استفاده از ظرفیت عضویت کشور در نهاد‌های بین‌المللی، پیمان‌های چندجانبه و کمیسیون‌های مشترک از جمله موضوعات مهم این حوزه است.

وی گفت: حوزه چهارم فعالیت مرکز تعاملات بین المللی این است که بر اساس سند جامع توسعه روابط علمی جمهوری اسلامی ایران (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) عمل کنیم، زیرا مسئولیت اجرای سند برعهده معاونت علمی است.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی  علم و فناوری معاونت علمی عنوان کرد: در این حوزه ارتباط نزدیکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی برقرار کردیم که یک بستر عالی برای توسعه روابط علمی بین‌المللی محسوب می‌شود.

کارت معافیت به ایرانیان مقیم خارج

میرآبادی درباره کارت معافیت به ایرانیان خارج از کشور گفت: کارت معافیت متخصصان ایرانی خارج از کشور به عنوان کارتی است که در ازای انجام یک پروژه به فرد داده می‌شود و اینطور نیست که ایرانیان متخصص خارج از کشور به راحتی معاف شوند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی درباره برنامه کانکت و کانکت پلاس گفت: تفاوت‌هایی بین برنامه کانکت و کانکت‌پلاس وجود دارد که اصلی‌ترین آن بُعد اقتصاد دانش‌بنیان است؛ برای همین است که در دوره جدید برنامه کانکت و از ابتدای ۱۴۰۲ بیشتر سعی کردیم تمرکز را بر تأسیس شرکت‌هایی که توسط ایرانیان خارج از کشور اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در نیمه اول سال حدود ۴۰۰ پیشنهاد تأسیس شرکت داشتیم که عدد بسیار جذابی است چراکه افراد پیشنهاد‌دهنده تجربه بسیار بالایی در فعالیت اقتصادی خارج از کشور دارند که منتقل شدن این تجربه‌ها، یک زنجیره ارزشمندی را در داخل کشور ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی درباره سندی که مربوط به تعاملات خارج از کشور می شود، تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم برای اجرایی‌سازی این سند مهم، یک کمیته مشترکی بین معاونت علمی به نمایندگی از مرکز تعاملات، و وزارت امور خارجه که به نمایندگی از آن معاونت دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه حضور دارد، تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۲ جلسه از این کمیته مشترک تشکیل شده است و موضوعات و مسائلی که شرکت‌های دانش‌بنیان در تعامل خارجی خود دارند و با وزارت امور خارجه مرتبط می‌شود در آن جلسات مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۲ سبد صادراتی آماده کردیم که این درتعامل ما با وزارت امور خارجه بوده است و این‌ها را دراختیار وزارت امور خارجه قرار دادیم و از طریق معاونت دیپلماسی اقتصادی در اختیار همه سفارتخانه‌ها قرار گرفته است.

میرآبادی گفت: ۷۰۰ محصول در قالب بسته‌های صادراتی داریم که البته این بسته‌ها نیز به صورت مرتب در حال اضافه شدن است که در حوزه‌های ریزتر و تخصصی‌تر این کار انجام می‌شود که قابلیت بهره‌برداری بهتری داشته باشد. امروز به دو زبان فارسی و انگلیسی است و بر روی زبان‌های دیگر با اولویت زبان عربی، این بسته‌ها را تکمیل می‌کنیم تا بتوانیم در چند زبان آماده شده و در اختیار دوستان در نمایندگی‌های مختلف قرار بگیرد.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: سفرای ایران با ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را دراختیار دارند که به زبان انگلیسی و به صورت تفکیک‌شده در اختیار آن‌ها قرار دارد. یکی از مشکلات ما در گذشته این بود که هزار محصول دانش‌بنیان را معرفی می‌کردیم که به دلیل تفکیک‌نشدن این محصولات دانش‌بنیان، بهره‌برداری از آن سخت بود.

وی اضافه کرد: این یکی ازکار‌های خوب انجام شده این بود که معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به همه سفارتخانه‌ها ابلاغ کرده است و تعدادی از پذیرش هیئت‌هایی که داریم ناشی از مذاکراتی است که برمبنای سبد‌های صادراتی انجام می‌شود.

میرآبادی گفت: یکی از موضوعاتی که به آن ورود کردیم صدور ضمانت‌نامه‌هایی است که شرکت‌های ایرانی لازم دارند و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیزبه عنوان یک یار کمکی در این حوزه عمل کرده است؛ ما موفق شدیم برای شرکت‌هایی که در حوزه آمریکای لاتین صادراتی انجام می‌دهند این موارد را تسهیل کنیم.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌ها بعد از تشکیل کمیته مشترک بسیار زیاد شده است و تعاملات ما با سفارتخانه‌ها بسیار زیاد است. همه سفرای ایرانی پیش از اعزام به کشور محل مأموریت خود، یک نشست اختصاصی را با مرکز تعاملات دارند و از مرکز IHIT (خانه نوآوری و فناوری تهران) بازدید می‌کنند و با یک دید باز نسبت به این حوزه به محل مأموریت اعزام می‌شوند.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: در سال ۱۴۰۰ آمار صادرات رسمی و ثبت شده محصولات دانش بنیان به سایر کشورها حدود ۶۰۵ میلیون دلار بوده اما این آمار کل دانش بنیان‌ها نیست. این میزان صادرات در سال گذشته ۸۷۰ میلیون دلار و در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز به رقم ۶۵۰ میلیون دلار رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته