دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همزمان با ساگرد شهادت دکتر فخری زاده منتشر شد؛

روز «نوآوری و فناوری ایران‌ساخت»فرصتی برای کاربردی‌کردن فناوری در بطن جامعه و زیست مردم

روز «نوآوری و فناوری ایران‌ساخت»فرصتی برای کاربردی‌کردن فناوری در بطن جامعه و زیست مردم
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همزمان با سالگرد دکتری فخری زاده و روز فناوری و نوآوری، مطلبی را منتشر کرد.
کد خبر : 881812

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیشرفت علم و فناوری از آن دست کلیدواژه‌هایی است که در بیانات مقام معظم رهبری بسامد بالایی دارد و در گام دوم انقلاب اسلامی هم جایگاه خاصی نسبت به این ساحت مبذول شده است تا آنجا که حتی سال ۱۴۰۱ را هم با عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نام گذاری کردند.

در واقع، آنچه در موضع و نگاه ایشان نسبت علم و فناوری قابل ردگیری است، زمینه‌مندی و کاربردی کردن فناوری در متن و بطن جامعه و زیست مردم است.

از این رو، به دنبال طرح مکرر این دغدغه از سوی ایشان، این رویکرد (کاربردی، اقتصادی و بومی شدن) در زیست‌بوم علم و فناوری ما نهادینه شد و امروز یکی از اصلی‌ترین المان‌های ما در ارزیابی و سنجش میزان پیشرفت و توسعه‌یافتگی در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود.

وقتی از زمینه‌مند شدن فناوری سخن به میان می‌آید، پیش از هر چیز شناخت از جامعه و نیازسنجی از مسائل آن برجسته می‌شود؛ بنابراین، نخبه و دانشمند تراز انقلاب‌اسلامی کسی است که علم و دانش را در خدمت مسائل و نیاز‌های جامعه‌اش سمت و سو می‌دهد و شهید محسن فخری زاده، بی تردید، از سلاله همین نسل است.

 از این رو، هفتم آذرماه، سالگرد شهادت مظلومانه این دانشمند متعهد به دست عوامل تروریست رژیم صهیونیستی در تقویم رسمی کشور به عنوان روز «نوآوری و فناوری ایران‌ساخت» نامگذاری شد.

پرسشی که در این فضا، مطرح می‌شود، وجه تسمیه این نامگذاری است، اینکه چه ویژگی و خصیصه‌ای در مشی و منش شهید فخری‌زاده، باعث شد تا روز شهادتش به عنوان روز «نوآوری و فناوری ایران‌ساخت» نامگذاری شود؟

واقعیت این است که شهید فخری زاده، در کنار ورود به حوزه‌های فیزیک، مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی، از دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بود و به حکمت متعالیه، هم از ابعاد عقلانی و عرفانی آن، علاقه داشت.

وی همچنین به تعامل فلسفه اسلامی و علوم روز توجه خاص داشت و اساسا حیات متعالی را در این تعامل می‌دید؛ اما به باور او، فلسفه اسلامی در دوران حاضر چنین تعاملی را ندارد و کمتر به نقد تفسیر‌های فلسفی از علوم، ورود می‌کند. از این رو، همواره تاکید می‌کرد که باید به داشته‌های فلسفی خودمان برگردیم و از حکمت اسلامی در توسعه علم، فناوری و نوآوری برای ایجاد سبک زندگی اسلامی و یک تمدن ایرانی‌- اسلامی نوین بهره‌بگیریم.

در واقع همین، دغدغه‌مندی وی در خصوص بهره‌گیری از حکمت و فلسفه اسلامی، نگاه بومی‌سازی شده به توسعه علم، فناوری و نوآوری و همچنین، تلاش‌های علمی و اجرائی که در این خصوص در کارنامه خود داشت، اعضای شورای عالی انقلاب اسلامی را به این تصمیم رساند که روز شهادت این دانشمند حکیم را به عنوان روز «نوآوری و فناوری ایران‌ساخت» نامگذاری کنند تا این نگاه و مشی، سرلوحه روش و منش کاروان علم و فناوری مان قرار گیرد و طی آن تلاش‌های علمی و فناورانه خود را ذیل دو رویکرد به پیش بگیرند؛ نخست اینکه، فناوری را به خدمت جامعه، اقتصاد و زیست مردم در آورند و دوم اینکه از مبانی فلسفی و الهیاتی اسلامی در ساحت علمی و فناوری غافل نشوند چراکه علم و فناوری یکی از پازل‌های اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته