دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رونمایی از ۲ نانوکاتالیست ایرانی با حضور معاون رئیس جمهور

رونمایی از ۲ نانوکاتالیست ایرانی با حضور معاون رئیس جمهور
کاتالیست اتیلن اکساید و استیلن کانورتور توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور رونمایی شد.
کد خبر : 881633

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، دو نانوکاتالیست ایرانی ساخته شده توسط یک شرکت دانش‌بنیان توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور رونمایی شد. کاتالیست اتیلن اکساید و استیلن کانورتور دو محصول رونمایی شده هستند. 

کاتالیست اتیلن اکساید یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین کاتالیست‌های گروه فلزات گرانبهاست که در پتروشیمی‌های تولید اتیلن به کار گرفته می‌شود. 80 درصد این کاتالیست از نقره است. مصرف سالانه این کاتالیست در کشور حدود 200 تن است که از لحاظ هزینه بیش از 60 میلیون یورو را شامل می‌شود.

شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا به عنوان نخستین تولیدکننده این نوع کاتالیست موفق به راه‌اندازی خط تولید با ظرفیت 2 تن در روز نیز شده است. کاربرد اصلی و کلیدی این کاتالیست‌ها در صنعت نفت و گاز است؛ نفت خام باید در برش‌های مختلف تصفیه شود و یا فرآیند‌های مختلفی روی برش‌های مختلف نفتی انجام شود و این شرکت نیز برای هر فرآیندی، کاتالیست مربوط آن را تولید کرده است.

کاتالیست استیلن کانورتر دیگر محصول رونمایی شده بود که در صنعت نفت کاربرد دارد.

علیرضا رضایی، رئیس هیئت مدیره این شرکت تولید کننده کاتالیست در جمع خبرنگاران گفت: این تولیدات کاتالیستی در شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها کاربرد دارد.

رضایی با اشاره به رونمایی از برخی از دستاوردهای این شرکت، خاطر نشان کرد: تولید کاتالیست اتیلن اکساید برای پتروشیمی‌های مروارید، مارون و اراک و بوشهر، تولید کاتالیست‌های استیلن کانورتور برای پتروشیمی گچسار و امیرکبیر، ایلام و آریا ساسول، کاتالیست ایزومریزاسیون زاییلن‌ها و اتیل بنزن برای پتروشیمی بوعلی سینا کاربردی شده است.

به گفته وی، کاتالیست اتیلن اکساید برای تبدیل اتیلن به اتیلن اکساید و به عنوان ماده اولیه اتیلن گلایکول‌ها به شمار می‌رود. این کاتالیست‌ها تاکنون در کشور نبوده  و جز اقلام وارداتی محسوب می شود.

رضایی با بیان اینکه ظرفیت تولید کاتالیست اتیلن اکساید در این شرکت ۵۰۰ تن در سال است، گفت: ما قادر به تامین نیاز سالیانه پتروشیمی‌ها به این کاتالیست‌های استراتژیک هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته