دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی؛

پیش‌ساخت کامل فرآیند بتن‌سازی در صنعت ساختمان ممکن شد

پیش‌ساخت کامل فرآیند بتن‌سازی در صنعت ساختمان ممکن شد
محققان یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از برخی نرم‌افزار‌ها توانسته‌اند فرآیند بتن‌سازی را در مرحله پیش‌ساخت هر ساختمانی را فراهم کنند.
کد خبر : 881538

سیدمجید رئوفی، رئیس و بنیان‌گذار یک شرکت دانش‌بنیان درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نوآوری که در حوزه ساختمان‌سازی انجام داده است، گفت: رویکرد اصلی شرکت، پیش‌ساخته‌سازی اسکلت ساختمان یا سازه‌های بتنی است.

وی افزود: تاکنون سازه‌های بتنی تمام پیش‌ساخته در کشور نداشتیم؛ چراکه پیش‌ساخته سازی برای کارفرمایان زمان‌بر و هزینه‌بر است واغلب شرکت‌ها یا بخش‌هایی که این فرآیند را در دست می‌گیرند، تأییدیه‌های استاندارد جهانی را ندارند.

رئوفی ادامه داد: تاکنون بتن‌ریزی درجا که همان روش قالب و همیشگی پروژه‌های ساختمانی در ایران است با صرف هزینه‌ای حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغی بیشتر، انجام می‌گرفت.

به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان، می‌توان با استفاده ازسیستمی که تهیه کردیم، سازه بتنی که قابل تهیه از کارخانه است را به این واسطه تهیه و هزینه کارفرما را کاهش داد.

وی درخصوص محدودیت‌هایی که عاملیت انسانی در اجرای فرآیند بهینه‌سازی سازه‌های بتنی ایجاد می‌کند، افزود: سیستم بتن‌ریزی درجا طی مراحلی تفکیک شده طراحی می‌شود؛ سپس به کارخانه می‌رود و بعد از آن با ماشین‌آلاتی برای نصب به محل پروژه منتقل و با پیچ و مهره نصب می‌شود.

به گفته رئوفی، این فرآیند به‌ویژه برای زمان‌هایی که پروژه در شرایط آب و هوایی ناپایدار مانند پاییز و زمستان، خیلی زمان‌بر و هزینه‌براست.

رئیس این شرکت دانش‌بنیان گفت: مزیت سیستم ما همین است که مطابق با شرایط استاندارد و در یک محیط پایدار کارخانه، سازه‌های بتنی ساخته و در محل پروژه نصب می‌شود. درواقع فرآیند ساخت سازه‌های طراحی شده در این شرکت، تلفیقی از سازه‌های بتنی و فلزی است.

رئوفی، درباره شکل‌گیری این ایده و احساس نیازی که در فضای صنعت ساختمان‌سازی کشور وجود دارد، توضیح داد: مهم‌ترین خلأ موجود در این فضا، کمبود نیروی انسانی متخصص است که با توجه به حجم انبوه ساخت و ساز در کشور و کیفیت سازه‌ها، شرایط آب و هوایی و سختی کار، سازه‌های بتنی سیستم پیش‌ساخته بتنی را طراحی کردیم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که  بیشترین آمار تلفات و آسیب‌های انسانی در کشور به پروژه‌های ساختمانی، سازه‌های بتنی و نصب اسکلت‌ها مربوط می‌شود، طراحی این سیستم را در پیش گرفتیم. ویژگی دیگر سیستم بتن‌سازی تمام پیش ساخته، این است که قابل اجرا برای عموم پروژه‌های ساختمانی و مطابق با اصول و استاندارد‌ها و آیین‌نامه‌های جهانی است.

بنیان‌گذار شرکت، درخصوص تکنولوژی‌های مشابه با محصول این شرکت در بازار داخل و خارج بیان کرد: تمام پیش‌ساخته بتنی، نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی بسیار زیادی دارد؛ اما نمونه‌ای که در این وسعت طراحی شده و به انبوه رسیده باشد، نداشته ایم.

وی گفت: درحال حاضر با مهندسان حوزه‌های عمران و ساختمان‌سازی مشغول به‌کار هستیم.

رئوفی، درباره فرآیند ثبت سفارش و هزینه و زمانی که برای آماده‌سازی محصول نیازاست، اضافه کرد: درحال‌حاضر، پروژه یک سوله در بوئین‌زهرای قزوین را در دست داریم.

وی به  تسهیلات، امکانات مالی و مشاوره‌ای که پارک‌های علم و فناوری یا صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار این شرکت قرار داده‌اند، اشاره کرد و گفت: حقیقتاً با اینکه عضو پارک علم و فناوری بودیم فقط تسهیلات مشاوره‌ای دریافت کردیم؛ صفر تا صد هزینه‌ها با خودمان بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته