دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خوانساری: توجه به شهروندان محور دولت هوشمند است

خوانساری: توجه به شهروندان محور دولت هوشمند است
معاون وزیر ارتباطات گفت: رویکرد اصلی در تدوین سند نظام جامع دولت هوشمند توجه به محور شهروندان برای استفاده از فناوری‌های نو برای تسهیل ارائه خدمات از طرف دولت است.
کد خبر : 881536

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ روز گذشته، جلسه بررسی سند نظام جامع دولت هوشمند با حضور محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات، احسان کیان‌خواه مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه دولت هوشمند و جواد موحد معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این جلسه محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سند راهبردی ایران در فضای مجازی که اواخر مرداد ماه سال گذشته به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید، گفت: در سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی ۳۹ زیر سند مشخص شده که تهیه و تدوین سند نظام جامع دولت هوشمند بر عهده وزارت ارتباطات قرار داده شده است.

وی ادامه داد: تدوین سند نظام جامع دولت هوشمند توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران پس از تهیه نسخه اولیه با برگزاری جلسات متعدد و عمیق کارشناسی با حضور ذی‌نفعان سند مذکور مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی مورد نقد و بررسی و اصلاح قرار گرفت که در این فرایند، تهیه و اخذ نظرات کارشناسی دستگاه‌های مختلف بر اساس دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی انجام شده است. 

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه رویکرد اصلی در تدوین سند نظام جامع دولت هوشمند توجه به محوریت شهروندان برای استفاده از فناوری‌های نو برای تسهیل ارایه خدمات به آن‌ها از طرف دولت بوده است، تاکید کرد: تطابق و بررسی این سند و همراستایی سنجی با بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و همچنین همراستایی با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از جمله مواردی است که باید در تهیه این سند مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه، همه دستگاه‌های اجرایی باید تا پایان آبان تمامی خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌کردند، گفت: علاوه بر آن همه استعلامات بین دستگاهی نیز باید تا پایان آذر به شکل برخط انجام شود. 

وی با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات و سازمان اداری استخدامی و همه دستگاه‌های اجرایی کشور، افزود: با هدف‌گذاری صورت گرفته، همه خدمات باید به صورت برخط و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مردم شریف ایران اسلامی ارایه شوند. خوانساری تصریح کرد: تا به امروز، ۲۹ میلیون نفر از هموطنان از خدمات ارایه شده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند. 

احسان کیان خواه مشاور وزیر ارتباطات در حوزه دولت هوشمند نیز با تاکید بر اینکه داشتن نقشه کلان استقرار دولت هوشمند نیاز ضروری کشور است، گفت: دیجیتالی سازی دولت و کاربرد وسیع فناوری‌های هوش مصنوعی به انسجام در راهبری استقرار، توسعه و بهبود مستمر نیاز دارد. از طرفی این نقشه و طرح جامع باید ریشه در ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی داشته باشد و اخلاق و ارزش‌های در همه فرایند‌های دیجیتالی نهادینه شده باشد. ضمن اینکه نقش بخش خصوصی در فرایند‌های حاکیمتی و استفاده وسیع از قابلیت‌ها و سرمایه بخش خصوصی هم باید مشخص شود. 

وی با بیان اینکه طرح دولت هوشمند مکمل طرح حکمرانی داده باید باشد، افزود: به عبارتی راهبری جامع کشور که در طرح دولت هوشمند تبلور دارد باید ابعاد حکمرانی داده را مشخص کند و انسجام برنامه‌ای را تامین کند. از طرفی اهداف کلیدی سایبری‌سازی کشور که مصوب شورای عالی فضای مجازی است و این دو برنامه جزء ۳۹ برنامه راهبردی فضای مجازی کشور است باید در بردارنده اهداف و ارزش‌های این سند کلان باشد و براساس آن طراحی شود. 

کیان خواه با تاکید بر توجه به اقتضائات اجتماعی و فرهنگی در تدوین نقشه راه خدمات ارایه شده، تصریح کرد: به نظرم به نگرش خلاقانه در مفهوم‌پردازی دولت نیاز داریم و دولت و چارچوب‌های کنترلی، اجرایی و برنامه‌ریزی آن باید مبتنی بر هوشمندسازی و داده‌محوری با فهم شود و در عین حال چالش‌های تحول و نقاط تحولی نیز به درستی بررسی شود.

در ادامه جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای طراحی و تدوین سند نظام جامع دولت هوشمند بیش از ۱۰ جلسه با حضور ۱۹ دستگاه برای بررسی جنبه‌ها و جوانب مختلف برگزار شده است، گفت: در دولت هوشمند محوریت با شهروندان است که نمونه آن در کشور‌های دیگر نظیر هند، کره و ژاپن که در این زمینه پیشرو هستند، قابل رویت است و در ارایه خدمات به موضوعاتی، چون دسترسی آسان، شخصی سازی، شفافیت و توجه به شهروندان مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه چشم انداز و سند راهبردی دولت هوشمند پیش بینی شده تا پایان برنامه هفتم توسعه عملیاتی شود، افزود: در این برنامه دیجیتال سازی خدمات، نقشه راه مبنی بر تمرکز بر یکپارچه سازی ارایه خدمات است تا شعار ارایه خدمات دستگاه‌های اجرایی در یک آیکون جامعه عمل بپوشد.
موحد با بیان اینکه در کشور‌های موفق در حوزه دیجیتال سازی خدمات، ایجاد یک معاونت بنام دولت الکترونیک یا معاونت دیجیتال در ساختار ریاست جمهوری دیده می‌شود، تصریح کرد: یکی از خصوصیات این سند راهبردی، دولت بدون تماس است که یعنی شهروندان بدون نیاز به تماس بتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه سند تدوین شده باید در مرکز ملی فضای مجازی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب این سند محور مقررات گذاری و برنامه‌های اقدام در سطح دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌شود تا بر اساس آن برای حوزه‌های مختلف، برنامه‌های مختلف طراحی و اجرا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب