دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به کمک پرتو‌های لیزری؛

پیامی از ۱۶ میلیون کیلومتری زمین دریافت شد

پیامی از ۱۶ میلیون کیلومتری زمین دریافت شد
فضاپیمای سایکی ناسا که در جستجوی سیارک‌های دور است پرتوی لیرزی را در فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری اعماق فضا قرار داده و توانسته پیامی را به مرکز کنترل زمین مخابره کند.
کد خبر : 880782

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایندیاتایمز، فضاپیمای سایکی ناسا که جستجوگر سیارک‌هاست پرتوی لیرزی را در فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری اعماق فضا قرار داده و بدین ترتیب توانسته پیامی را به مرکز کنترل زمین مخابره کند.

این فاصله تقریباً ۴۰ برابر فاصله ماه و زمین است و این نخستین رخداد ارتباطات نوری در چنین فاصله‌ای است.

معمولاً فضانوردان از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با فضاپیماهای دوردست استفاده می‌کنند، اما فرکانس‌های بالاتر نور مانند مادون قرمز به پهنای باند بیشتر و سرعت داده بالاتری نیاز دارند.

امکان ارسال و دریافت پیام از سیارات مجاور مانند مریخ، یک اولویت کلیدی برای اطمینان از ایمنی انسان‌ها است و این فناوری می‌تواند ارتباط یکپارچه بین زمین و اجرام دور را امکان پذیر کند.

این پیام که توسط یک دستگاه پرتو لیزری ساخت ناسا دریافت شده از فاصله‌ای حدود ۱۶ میلیون کیلومتری ارسال شده و رسیدن و دریافتن آن یک اتفاق خارق‌العاده به شمار می‌رود.

از آنجایی که این پیام به طور مستقیم از منبع خارج از منظومه شمسی فرستاده شده، محققان و دانشمندان پس از دریافت پیام به تلاش برای تفسیر آن پرداختند و درگیر بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای آن شدند.

رویداد تازه فضایی یکی از بهترین مثال‌هایی است که نشان می‌دهد ما هنوز راه طولانی در موفقیت‌های بزرگ در پیوند با دیگر سیارات و ستاره‌ها داریم.

اطلاعات موجود تاکنون نشان می‌دهد، پیام دریافت شده حاوی الگوها و سیگنال‌های پیچیده است که ممکن است حاوی اطلاعاتی رمزگشایی نشده باشد. از آنجا که پیام از یک منطقه فاصله‌دار ارسال شده است، می‌تواند نشانگر یک ارتباط فراسیاره‌ای یا حضور بیگانگان باشد.

با توجه به اهمیت این پیام، محققان در حال پیگیری و بررسی هستند تا مفهوم اصلی و معنای واقعی این پیام را کشف کنند. برخی از حوزه‌هایی که تحقیقات بیشتری نیاز دارند شامل علوم زمین، فیزیک، شیمی و بیولوژی می‌شود.

این پیام یک قدم مهم در راستای درک و ارتباط با دنیاهای دیگر در کهکشان ما به حساب می‌آید. اگر  دانشمندان موفق شوند این پیام را تفسیر کنند، امکان برقراری ارتباطات فراسیاره‌ای فراهم می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، استقبال گسترده‌ای از این پیام صورت گرفته است و انتظار می‌رود که جزئیات بیشتری از آن در آینده منتشر شود‌.

این رویداد نشان می‌دهد که دانشمندان به سمت ارتباطات و درک کهکشان پیش می‌روند و این یک مرحله مهم در استمرار پیشرفت علمی و فناوری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته