دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشمندان:

جهان سریع‌تر از تصور ما منبسط می‌شود

جهان سریع‌تر از تصور ما منبسط می‌شود
نتایج پژوهش گروهی از فیزیکدانان نشان بیانگر آن است، جهان سریع‌تر از پیش‌بینی تئوری‌ها در حال انبساط است.
کد خبر : 880045

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، جهان سریع‌تر از آنچه تئوری پیش بینی می‌کند در حال انبساط است و فیزیکدانان در جستجوی ایده‌های جدیدی هستند که ممکن است عدم تطابق را توضیح دهد.

انبساط جهان به معنی افزایش فاصله متریک بین اجسام جهان با گذشت زمان است. این انبساط درونی است، یعنی به فاصله نسبی بین اجزای جهان برمی‌گردد و به معنی حرکت اجسام به سمت فضای بیرون نیست.

بر پایه اطلاعات جدیدی که توسط فیزیکدانان جمع‌آوری شده است، به نظر می‌رسد که کیهان سریعتر از پیش‌بینی‌های نظریه در حال انبساط است. این اختلاف، باعث جستجو و پژوهش‌های جدید دانشنمندان برای یافتن ایده‌های جدیدی شده است که می‌توانند این عدم تطابق را توجیه کند.

طبق نظریه انفجار بزرگ، کیهان در حال انبساط است و این انبساط باید به نسبت ضریب هابل که تغییر سرعت انبساط را نشان می‌دهد، با نظریه مربوطه سازگار باشد. با این حال، مشاهدات جدید ایم تلسکوپ فضایی نشان می‌دهد که کیهان با سرعت بیشتری از انتظارات نظریه در حال انبساط است.

این نظریه، آغاز کائنات را از یک هسته اتم در فضا و زمان صفر می‌داند به این دلیل که آن هنگام هنوز فضا و زمان آغاز نشده بود. اگر تصور کنیم که تمام کائنات در یک هسته اتم یاحتی کوچکتر از آن جای داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می‌شود یعنی اینکه یک انفجار بزرگ که حاصل گرانش شدید ناشی از فشردگی بوده، شروع شده است.

اختلاف جدید در نظریه بیگ بنگ می‌تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد. ممکن است نقصی در نظریه ما درک از فیزیک انبساط وجود داشته باشد یا اینکه فاکتور‌هایی مخفی درزمینه فیزیک اثر گذاشته و به این اختلاف منجر شده باشند. به همین دلیل، فیزیکدان در حال مطالعه و جستجوی ایده‌های جدید هستند تا بتوانند این عدم تطابق را توضیح دهند.

برخی از ایده‌های مطرح شده شامل وجود ماده و انرژی تاریک است که در کیهان تأثیر می‌گذارند؛ مفهوم ایجاد یک تغییر در نظریه نسبیت عام اینشتین، یا حتی قرارگیری ما در یک جهان چندگانه است؛ با ادامه تحقیقات و آزمایش‌ها، فیزیکدانان امیدوارند تا به توضیحی دقیق‌تر از چگونگی انبساط کیهان برسند و عدم تطابق هماهنگی را درک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته