دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توقف تولید کربن با ساخت میکروتوربین بادی درختی

توقف تولید کربن با ساخت میکروتوربین بادی درختی
یک شرکت دانش‌بنیان نوعی توربین بادی درختی در مقیاس میکرو طراحی کرده است که می‌تواند تولید کربن را به صفر برساند.
کد خبر : 879051

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک شرکت دانش‌بنیان فرانسوی نوعی توربین بادی درختی در مقیاس میکرو طراحی کرده است که می‌تواند تولید کربن اتحادیه اروپا را به صفر برساند. این فناوری جدید که «ایرولیف» (Aeroleaf) نام دارد، توسط شرکت فرانسوی «نیو ورلد ویند» (New World Wind)  عرضه شده است.

این توربین‌های بادی که «درخت بادی» (WindTrees) نام‌گذاری شده‌اند، سازه‌های فلزی با طراحی تقلیدی از درختان و مجهز به شاخه‌های تزئین شده با توربین‌های بادی کوچک شبیه برگ است.

«لوک اریک کریف» (Luc Eric Krief) مالک شرکت «نیو ورلد ویند» گفت: از آنجایی که این فناوری زیست تقلید است، مردم نمی‌توانند در نگاه اول متوجه شوند که یک سیستم تجدیدپذیر است.

۱۳۰ واحد از این «درخت بادی» در سطح جهانی از جمله در اروپا، آمریکا، کره جنوبی و مکان‌های خاصی مانند بیرمنگام (انگلیس)، ورمونت (آمریکا) و سوئیس نصب شده‌اند.

کریف افزود: این فناوری هیچ آلودگی بصری ایجاد نمی‌کند و می‌توان نیمکتی در اطراف درخت نصب کرد تا مردم روی آن بنشینند.

علاوه بر این، رنگ تنه و برگ‌ها قابل سفارش و تنظیم است. نصب این درختان با ارتفاع بین پنج تا ۳۳ فوت (۱۰ متر) ساده است و حتی در محیط‌های شهری، بدون نیاز به تلاش‌های مهندسی گسترده قابل نصب هستند.

این درخت بادی چند مزیت دارد ازجمله ظاهر زیست تقلید که با محیط اطراف ترکیب می‌شود، سهولت نصب که فقط به یک پایه و سه پیچ نیاز دارد و اندازه جمع‌وجور. توربین‌ها در سکوت کار می‌کنند و برخی از مشکلات توربین‌های بزرگ‌تر مانند برخورد پرندگان را برطرف می‌کنند.

این فناوری به توربین‌های بادی در مقیاس کوچک اجازه می‌دهد تا انرژی را به‌طور مستقیم به سیستم الکتریکی موجود در یک ساختمان بر اساس یک مدل خود مصرف، تأمین کنند. این توربین‌ها قادر به تولید مداوم و ۲۴ ساعته برق هستند و هر توان اضافی را می‌توان در باتری‌هایی با ظرفیت ۶۰ آمپر ساعت ذخیره کرد.

به گفته کریف به این می‌گویند خودمصرفی. این شرکت قصد دارد تا ژانویه ۲۰۲۴ از طرح جدیدی رونمایی کند که هدف آن سه برابر کردن توان خروجی «ایرولیف» است.

هر برگ ظرفیت تولید تا هزار کیلووات ساعت (kWh) در سال را خواهد داشت. درنتیجه، پیش‌بینی می‌شود یک درخت بادی ۳۶ برگی وقتی در معرض سرعت باد ۱۲ متر بر ثانیه قرار می‌گیرد، به حداکثر خروجی سالانه ۳۶ هزار کیلووات ساعت برسد.

بااین‌حال، از آنجایی که بعید است باد همیشه سرعت زیادی داشته باشد حتی در شرایط معمولی هشت متر بر ثانیه، یک «درخت بادی» می‌تواند سالانه نزدیک به ۱۸ هزار کیلووات ساعت برق تولید کند.

این مقدار انرژی برای تأمین برق یک خانوار چهارنفره کافی است و قابلیت کاهش انتشار سالانه CO۲ خانه را بیش از ۱۲ تن دارد.

به گفته کریف پنل‌های خورشیدی می‌توانند بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر کار کنند، اما فناوری درخت بادی می‌تواند انرژی را هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز تأمین کند.

وی اظهار کرد: اگر برق تولیدی بیش از نیاز مصرفی تولید شود، چه در روز و چه در شب، می‌توان آن را در باتری با ظرفیت ۶۰ آمپر ساعت معادل تقریباً ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در شرایط عادی ذخیره کرد. هر درخت دارای چهار باتری است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته