دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با فناوری نانو محقق شد؛

رفع نیاز ۳ بخش صنعت با ساخت ژنراتور‌های حباب‌ساز ایرانی

رفع نیاز ۳ بخش صنعت با ساخت ژنراتور‌های حباب‌ساز ایرانی
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید ژنراتور‌های نانو حباب‌ساز شده‌اند؛ این ژانراتور‌ها در سه صنعت شیلات، گلخانه‌ها و تصفیه پساب‌ها کاربرد دارد.
کد خبر : 878899

پویا جعفری، مدیر داخلی یک شرکت دانش‌بنیان حباب‌ساز نانو در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا اظهار کرد: ایران اکنون جزء کشور‌های پیشرو در زمینه تولید ژنراتور‌های نانو حباب‌ساز محسوب می‌شود. شرکت ما نیز ازجمله شرکت‌های ایرانی است که از سال ۹۲ توانسته ژنراتور نانوحباب ساز را تولید کند.

وی گفت: در این ژنراتور، گاز اکسیژن به صورت نانو وارد آب می‌شود. این آب معمولا در سه صنعت شیلات و آبزی‌پروری، تصفیه پساب و گلخانه‌ها (به خصوص گلخانه‌های هیدروپونیک که ریشه گیاه مستقیم در آب است و مواد مغذی را از آب دریافت می‌کند) کاربرد دارد.

جعفری افزایش برداشت و از بین رفتن عوامل پاتوژن و بیماری زا در صنعت گلخانه را ازجمله مزایای این دستگاه برشمرد و افزود: تاکنون ۸۰ پروژه داخلی و ۹ پروژه خارجی به اجرا رسیده است.

فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: هرچند ژنراتور‌های نانو حباب‌ساز جزء محصولات دوستدار محیط زیست محسوب می‌شوند؛ اما ابتدای کارمان با یک سری چالش‌ها مواجه بودیم. به عنوان مثال گلخانه‌دار‌ها نسبت به این فناوری دید خوبی نداشتند؛ اما با گذشت زمان پس از مشاهده نتایج مثبت کار از این دستگاه استقبال کردند.

وی تصریح کرد: فناوری نانو حباب در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. این فناوری می‌تواند با دانش‌های مختلف کشاورزی، شیمی، مکانیک و ... ارتباط داشته باشد و فرصت اشتغال خوبی نیز در تمام بخش‌ها ایجاد کند. اکنون فقط در سه حوزه ورود پیدا کرده ایم.

جعفری یادآورشد: یک برند آمریکایی برای نخستین بار این ژنراتور‌ها را به صورت تجاری به بازار عرضه کرده است. پس از آن نیز شرکت‌های دیگری در دنیا به ساخت این محصول اقدام کرده اند. محصول ما اکنون با تمام چالش‌هایی که پیش رو داشت مانند پروسه‌های طولانی مدت اداری، درگیری با اداره بیمه و مالیات و ... در بازار عرضه شده و با محصولات خارجی به رقابت می‌پردازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته