دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

نقش هوش مصنوعی در صنعت درمان؛ مکمل یا جایگزین؟

نقش هوش مصنوعی در صنعت درمان؛ مکمل یا جایگزین؟
پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه مراقبت پزشکی از بیماران، تاحدی فراتر از انتظار بوده است؛ اما نقش این فناوری در صنعت درمان چیست؟
کد خبر : 877898

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ قدرت تحول آفرین هوش مصنوعی در صنعت سلامت به مرحله‌ای انکارناپذیر رسیده است و نباید آن را دست‌کم گرفت. از حدود یک دهه پیش، نقش هوش مصنوعی در صنعت پزشکی افزایش پیدا کرده است، برای مثال فناوری‌های پوشیدنی یا حسگر‌هایی که برای بیماران استفاده می‌شوند امروزه بسیار پرکاربرد هستند. در پنج سال اخیر مقیاس پیشرفت فناوری، به خصوص در حوزه مراقبت پزشکی از بیماران، تاحدی فراتر از انتظار بوده است.

بهبود دسترسی به درمان

یکی از بزرگترین تأثیرات هوش مصنوعی در مراقبت پزشکی، بهبود دسترسی بسیاری از مردم مناطق کم‌برخوردار به درمان است، یعنی کسانی که در مناطق روستایی و بدون پزشک متخصص یا خدمات حرفه‌ای پزشکی زندگی می‌کنند. پزشکی از راه دور و خدمات درمانی به صورت مجازی فراگیرتر شده است و به بیماران امکان می‌دهد از راه دور به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند. راه حل‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها می‌توانند به زمانبندی وقت معاینات پزشکی و ارائه اطلاعات درباره مراقبت‌های پزشکی اولیه کمک کنند و بدین ترتیب کادر درمان برای تمرکز بر اولویت‌های بیمارمحور زمان بیشتری داشته باشند. 

راه حل‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها می‌توانند به زمانبندی وقت معاینات پزشکی و ارائه اطلاعات درباره مراقبت‌های پزشکی اولیه کمک کنند

ارائه خدمات پزشکی کارآمد با هوش مصنوعی

توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی خودکار به عنوان دستیار حرفه‌ای در صنعت پزشکی نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است و به واکاوی بیشتر کمک می‌کند و اطلاعات تشخیصی بیشتری برای تصمیم‌گیری‌های درمانی ارائه می‌دهد. فناوری‌های هوش مصنوعی خودکار می‌توانند حتی بدون نیاز به تفسیر انسانی داده‌ها، خدمات پزشکی کارآمد با دقت بالا ارائه دهند. 

 

نقش هوش مصنوعی در صنعت درمان؛ مکمل یا جایگزین؟


رویکرد کنشگرایانه به مراقبت پزشکی

هوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص اولیه بیماری و پیش‌بینی ریسک کمک کند تا بیمار به نتایج بهتری برسد و بنابراین هزینه‌ها هم برای بیمار و هم برای بخش ارائه‌دهنده خدمات درمانی کاهش پیدا می‌کند. هوش مصنوعی با بهره‌گیری از حجم عظیمی از داده‌ها می‌تواند الگوریتم‌های تشخیص اولیه و مدل‌های پیش‌بینی ریسک بسازد و رویکرد کنشگرایانه به مراقبت پزشکی را فعال کند. 

ملاحظات اخلاقی و جانبداری

بررسی مفاهیم اخلاقی و جانبداری احتمالی توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی در صنعت پزشکی نیز موضوع مهمی است. برای اطمینان به راهکار‌های هوش مصنوعی، بررسی چندین مجموعه داده مختلف، فرایند‌های راستی‌آزمایی بسیار دقیق و حذف جانبداری از مفاهیم، بسیار مهم هستند.

نقش مکمل هوش مصنوعی در کنار انسان

هوش مصنوعی در صنعت درمان تاثیری تحول‌آفرین دارد و به احتمال بسیار قوی، مراقبت پزشکی، دسترسی بیماران به درمان و نتایج آن را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد

قرار نیست هوش مصنوعی جایگزین ارائه‌دهندگان خدمات درمانی شود، بلکه می‌بایست مکمل فعالیت‌های آنان باشد و منابع بیشتری برای درمان بیماران ارائه دهد و به افرادی که شاید به اقدامات درمانی نیاز ندارند اطلاعات کمکی بدهد. هوش مصنوعی می‌تواند از فرسودگی کادر درمان بکاهد، زمان تشخیص را بهینه کند و ضمن کاهش هزینه‌ها، کیفیت خدمات درمانی را افزایش دهد.

در مجموع، هوش مصنوعی در صنعت درمان تاثیری تحول‌آفرین دارد و به احتمال بسیار قوی، مراقبت پزشکی، دسترسی بیماران به درمان و نتایج آن را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. با این حال، توجه به چالش‌هایی، چون ملاحظات اخلاقی و جانبداری احتمالی در الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته