دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طوفان خورشیدی شفق قطبی رنگارنگ ایجاد کرد

طوفان خورشیدی شفق قطبی رنگارنگ ایجاد کرد
طوفان خورشیدی قدرتمند شفق‌های قطبی و استیو را در سراسر جهان به جریان می‌اندازد.
کد خبر : 877776

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، طوفان خورشیدی قدرتمند شفق‌های قطبی را در سراسر جهان به جریان می‌اندازد.

تماشاگران آسمان نیز در سراسر جهان روز‌های گذشته با نمایش نوری باشکوه شفق قطبی پذیرایی شدند؛ نور‌های شمالی تا جنوب یونان و ترکیه گزارش شده بود.

نمایش رنگارنگ شفق قطبی توسط یک طوفان ژئومغناطیسی قوی آغاز شد که در ۵ نوامبر (یک‌شنبه) در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه بعد از ظهر به اوج خود رسید. براساس آنچه که توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده برای ارزیابی شدت رویداد‌های جوی فضا استفاده می‌شود نمایش شفق قطبی اخیر در گسترده‌ترین حالت ممکن بود.

طوفان‌های ژئومغناطیسی اختلالاتی در میدان مغناطیسی زمین هستند که توسط مواد خورشیدی ناشی از پرتاب‌های تاج ایجاد می‌شوند این طوفان ژئومغناطیسی خاص توسط در روز‌های ۴ و ۵ نوامبر به زمین برخورد کردند.

در طی طوفان خورشیدی، ذرات پرانرژی خورشید با سرعتی تا ۴۵ میلیون مایل در ساعت (۷۲ میلیون کیلومتر در ساعت) به جو زمین برخورد می‌کنند و میدان مغناطیسی سیاره ما ذرات را به سمت قطب‌ها هدایت می‌کند. سوپرشارژ شدن مولکول‌ها در جو زمین باعث ایجاد عینک‌های رنگارنگ می‌شود که معمولاً محدود به مناطقی در عرض‌های جغرافیایی بالا برای شفق قطبی (نور‌های شمالی) و عرض‌های جغرافیایی پایین برای شفق قطبی (نور‌های جنوبی) می‌شوند.

بسیاری از تماشاگران آسمان نیز تصاویر تهیه شده از این شفق را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشتند.

تامیتا اسکوف، فیزیکدان هواشناسی فضایی، هنگام بازنشر عکس‌های شفق‌های قطبی قرمز روشن که بر فراز یونان دیده می‌شد از عجیب و شگفت‌انگیز بودن ترکیب رنگی این شفق قطبی نوشت.

به گفته اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (AGU)، استیو یک درخشش شفق مانند است که اغلب شفق‌های شمالی را همراهی می‌کند، اما پدیده‌ای متمایز است. استیو مخفف عبارت (Strong Thermal Emission Velocity Enhancement) است و در اثر جریان‌های گاز داغ (۵ هزار و ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۳ هزار درجه سانتیگراد) که از مغناطیس کره زمین عبور می‌کنند ایجاد می‌شود. هنگامی که این جریان‌ها توسط طوفان‌های ژئومغناطیسی قدرت می‌گیرند، نور ساطع می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته